Københavns Befæstning - Frederiksberg

Københavns Befæstning - Frederiksberg

Vores sted

Vores undervisningsforløb på Frederiksberg foregår på to forskellige lokationer og rummer to vidt forskellige emner og forløb.

Kommandocentralen under Frederiksberg Rådhus
"Danmark under angreb" handler om tiden under den kolde krig. Her skal eleverne spille et dilemmaspil, hvor de skal leve sig ind i rollerne som det civile beredskab.
Kommandocentralen under Frederiksberg Rådhus taget i brug i midten af 1950’erne. Kommandocentralen husede ledelsen af det civile beredskab på Frederiksberg. Et beredskab, der med kort varsel skulle træde til i tilfælde af f.eks. et militært angreb på hovedstaden. I de mere sikre rammer under rådhuset kunne de udvalgte mænd og kvinder koordinere rednings- og hjælpeindsatsen over jorden, så den nødvendige assistance fra fx politi, brandvæsen og ambulancer blev sendt ud til de steder på Frederiksberg, hvor der var mest brug for den. ”

Den Franske Skoles Plads og civilbunkeren på Madvigs Allé
"Fejlbombningen på Frederiksberg" foregår på Den Franske Skoles Plads, hvor der i dag står et mindesmærke om den tragiske hændelse under 2. verdenskrig.
Pladsen er et eksempel på hvordan man mindes og hvordan man kan bruge bybilledet til erindring. I forløbet starter vi ved Den Franske Skoles Plads og går senere ned i en civilbunker på Madvigs Allé. Her skulle civilbefolkningen kunne flygte ned, hvis luftalarmerne lød, mens man gik på gaden. Der har været plads til ca. 52 mennesker, selvom man ikke skulle tro det. I civilbunkeren sidder eleverne tæt på de originale bænke og ser en film, hvor to kvinder beretter om deres førstehåndsoplevelser, da de blot var små skolepiger under fejlbomningen.

Hvad kendetegner undervisningen hos os?

Velkommen til en skoletjeneste, der tager afsæt i oplevelse før oplysning med undervisningsforløb, der har fysisk bevægelse og nysgerrighed som drivkraft. I Skoletjenesten Københavns Befæstning konkretiserer vi fortiden, når eleverne går på opdagelse med lommelygter, løser hemmelige missioner og finder historiske spor, der kan bruges i en bred vifte af fag – fra dansk og matematik til samfundsfag og natur/teknik.

Det læringsteoretiske udgangspunkt i Skoletjenesten Københavns Befæstning er socialkonstruktivistisk, hvor al undervisning er dialogisk, og tager afsæt i elevernes egen livsverden og deres tanker om fortid, nutid og fremtid.
Vi arbejder bl.a. med rollespil og undersøgende/problembaserede metoder, og vi rammesætter historiske værksteder og historisk rekonstruktion

Vi vurderer, at de bedste rammer for læring bliver skabt, når eleverne får mulighed for at bruge rum og krop aktivt i undervisningen, og når de er i dialog med de historiske genstande og hinanden. Indlevelse og nysgerrighed er kernebegreber.

Vi ser også meget gerne specialklasser på befæstningen og man er velkommen til at kontakte os for at høre mere om mulighederne.

Man kan altid kontakte os, hvis man vil høre mere om undervisningen eller har en særlig forespørgsel

Et undervisningsforløb på befæstningen giver eleverne en oplevelse, der både er forankret i høj faglighed og samtidig er så konkret, at eleverne får en fornemmelse af selv at være en del af historien. Når eleverne bevæger sig rundt på vores lokationer mærker de historien, kulden, vinden og tiden på egen krop.

Alle undervisningsforløb understøtter Fælles Mål, og har tilknyttede opgaver, der kan arbejdes med før og efter besøget på befæstningen.

Skoletjenesten Københavns Befæstning arbejder ud fra fire undervisningsdogmer:

  • Oplevelse før oplysning
  • Historien er fysisk
  • Læring gennem fysisk bevægelse
  • Samarbejde
Hvad kan børn og unge lære hos os?

Skoletjenesten Københavns Befæstning har mange forskellige lokationer og derfor en bred vifte af historier at fortælle.
Hos os kan man arbejde med bl.a. 1. verdenskrig, 2. verdenskrig og Kold Krig.

Københavns Befæstning Frederiksberg Ejbybunker Skoletjenesten undervisningstilbud