Bornholms Middelaldercenter

Mad i middelalderen

Hvordan bagte man brød, før der fandtes røremaskiner og elektriske ovne? Hvor fik man melet fra, før der fandtes supermarkeder? Og hvad krydrede man maden med? På denne tur går vi på opdagelse i middelalderens mad, finder urter og bager brød i stegerset på stormandsgården.

Ved indgangen til middelaldercentret mødes gruppen med formidleren – i dag skal vi i lære som tjenestepiger og -drenge i et middelalderkøkken. Udstyret med små kurve begiver vi os op på stormandsgården, og allerede på vej derop finder børnene spiselige urter, som vil blive en del af måltidet. På stormandsgården kværner vi selv korn til mel ved egen håndkraft og krydrer brøddejen med de indsamlede urter. Børnene bager små fladbrød på ildbænken og hører om middelalderens madvaner, hvordan man holdt fest, og hvad man drak. Turen afsluttes med fælles frokost i et af middelaldercentrets hyggelige huse, hvor måltidet består af de hjemmebagte brød og et stort krus æblemost. Foruden bålduften tager børnene også en masse ny viden om middelalderens mad, spiselige urter og gamle traditioner med sig hjem.

Praktiske oplysninger
Tag praktisk tøj på, og vær opmærksom på, at børnenes tøj kan lugte af bål efter turen.

BMC-undervisningsmateriale
Her findes bl.a. vores introbog til middelaldercentret, ”Velkommen til middelalderen og til Bornholms Middelaldercenter”, og opgavearkene ”Levende billeder”, som er målrettet mellemtrinnet. Enkelte ark kan dog allerede bruges i indskolingen.

stegerset på stormandsgården

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
120 kr.
Yderligere priser:
120 kr. pr. barn ved grupper på 12-15 børn, 2 voksne gratis.
Max deltagere:
15 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng, Madkundskab - Måltid og madkultur
Fag:
Historie, Madkundskab
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Forløbet er oplagt som led i et forløb om middelalderen eller om madlavning.
Historie: Forløbet understøtter børnenes forståelse for livsvilkårene i det danske middelaldersamfund.
Madkundskab: Færdigheds- og vidensmål (4. kl.):
Måltidskultur: Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer.

Øvrige læringsmål:
At eleverne sætter sig ind i livsvilkår i andre historiske perioder og får styrket deres evne til indlevelse.
At eleverne lærer grundlæggende processer i madproduktionen.
At eleverne lærer forskellige vildtgroende urter at kende.
At eleverne får styrket deres evne til at undres og stille spørgsmål.