Om Skoletjenesten
  • Årskatalog_undervisningstilbud_skoletjenesten
    På Vikingeskibsmuseet møder eleverne forskellige fagpersoner, som har specialviden på hver deres områder.
  • Hvor skal I hen med åben skole?
    Her på skoletjenesten.dk kan du få hjælp til at planlægge det kommende skoleår, uanset hvor i landet du befinder dig. Sitet rummer omkring 2.500 undervisningstilbud i eksterne læringsmiljøer, og der kommer løbende nye til. Kig med - der er nye steder og måske også overraskelser, selvom du er vant til at bruge eksterne læringsmiljøer.

Fire gode grunde til at bruge eksterne læringsmiljøer

Med skolereformen fra 2014 blev det besluttet, at skoler skal samarbejde med eksterne læringsmiljøer. Samarbejdet skal bidrage til folkeskolens formål og mål. Men hvorfor er det egentlig en god idé at inddrage museer, kulturinstitutioner, forsyninger, virksomheder og andre eksterne læringsmiljøer i undervisningen? Her får du fire bud.
Af
Henrik Guldager Johnsen

1. Understøtte skolens formål
Du kan bruge museer og andre kulturinstitutioner for at give dine elever oplevelser, der bliver til faglige og sociale erfaringer. Det sker, når de indgår længerevarende forløb, hvor de fordyber sig sammen med fageksperter og med afsæt i unikke miljøer og nye måder at arbejde på. Når eleverne afprøver nye måder at arbejde med det faglige indhold på, er det med til at udvikle deres tillid til egne muligheder og virkelyst, fordi de oplever, at de kan bidrage ind i et fagligt fællesskab.

Mødet med de eksterne læringsmiljøer indebærer muligheder for, at elever bliver fortrolige med kulturarv og naturarv. Ikke kun fordi de får ny viden, men også fordi de får et større tilhørsforhold til de steder, hvor samfundets historiske og nutidige genstande opbevares, undersøges og formidles.

2. Give eleverne autentiske oplevelser
Autenticitet er, når noget forekommer i sin originale form, og i eksterne læringsmiljøer er det ofte præsenteret i samlinger og unikke genstande. Når dine elever undersøger genstande og deres sammenhæng med fag, viden og samfund, er det med til at skabe den autentiske oplevelse, fordi undersøgelserne knytter sig til anderledes måder at arbejde på uden for skolen.

Men autenticitet er mere end genstande. Alt det, der knytter sig til genstandene, er også en del af autenticiteten: arkitekturen, miljøet omkring stedet og de fagpersoner, der står for at undersøge det udsnit af verden, som museet beskæftiger sig med. Det er alt sammen en vigtig del af mødet mellem elev og eksternt læringsmiljø.

Skoletjenesten undervisningstilbud citatbillede

3. Møde fageksperter
I de eksterne læringsmiljøer kan eleverne opleve skolens fag i praksis. De faglige eksperter på museer og kulturinstitutioner er eksempler på, hvordan aktuelle samfundsmæssige problemstillinger håndteres gennem historiske forståelser, kunst, teknologi og naturvidenskab. Undervisningen i de eksterne læringsmiljøer kan være med til at anskueliggøre, hvordan skolens fag har en konkret relevans og sammenhæng med omverdenen.

Eksterne læringsmiljøer er ikke kun steder, hvor vi opbevarer genstande og viden om dem for eftertiden, men også steder, hvor eleverne kan lære om, hvordan viden bliver til, og hvordan man forholder sig til og løser aktuelle lokale og globale udfordringer.

4. Variere undervisningen
Undervisningen uden for skolen kan for eksempel foregå i byrum, anderledes arkitektoniske rum og udstillingsrum, der er indrettet til at give særlige sanselige oplevelser. Når de anderledes undervisningsrum kombineres med undersøgelser af kunstværker, arkæologiske fund eller for eksempel levende dyr, skaber det variation og dynamik i elevernes skolehverdag.

Elever møder også andre undervisere i de eksterne læringsmiljøer, de møder andre faglige tilgange og dermed nye perspektiver på, hvad et skoleliv indebærer. Ofte oplever lærere, at andre elever end de sædvanlige deltager mere og på nye måder, når undervisningen foregår i eksterne læringsmiljøer.