Museum Sønderjylland - Arkæologi

Hvad fandt arkæologerne?

Eleverne får indledningsvis en kort indsigt i og forståelse for, hvordan arkæologer arbejder, hvordan et museum fungerer som arbejdsplads og institution samt om hvordan viden om vores fortid bearbejdes og tilvejebringes. Herefter skal eleverne arbejder i grupper med arkæologiske genstande i form af fund og informationer fra en af museets udgravning. Der arbejdes med systematik, egen forforforståelse og den opsamlede viden fra undervisningen samt museets udstillinger.

Der tages udgangspunkt i arkæologi og arkæologiens arbejdsmetoder. Eleverne får indsigt i hvad museet gør ved de genstande, som de har udgravet og hvad genstanden kan fortælle om vores historie samt hvilke arbejdsopgaver en arkæolog har. Eleverne ser magasinerne, konserveringen og arkiverne. 
De arbejder med arkæologiske problemstillinger og får stillet små opgaver omkring datering, arkivering og konservering.

Faglige nøglebegreber 
Perifert kendskab til forhistoriske tidsperioder, perifert kendskab til arkæologiske dateringsmetoder (typologi,C-14,dendrokronologi), kendskab til og viden om hvad arkæologi som fag og arbejde er. Vi uddyber dette i undervisningen. 

Litteraturforslag 
På sporet af fortiden - arkæologi for alle af Gert H. Rasmussen fra forlaget Klematis

Hvornår
Januar - november, tirsdag - fredag kl. 9 - 15.

der arbejdes med arkæologiske genstande

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
1650 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Arbejdskendskab - Virksomhed og arbejdsmarked, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Arbejdskendskab, Dansk, Historie, Innovation og entreprenørskab, Natur/teknologi, Samfundsfag, Uddannelse og job
Læringsmål:
Viden og brug af kilder . Viden om kronologi. Viden og brug af dateringsmetoder og andre historiske og arkæologiske analysemetoder.