Koldinghus

DEN 6. RYTTER

Tværfagligt forløb mellem Museet på Koldinghus og fagene dansk, historie og billedkunst.

Emnet er et tværfagligt forløb mellem Museet på Koldinghus og fagene dansk, historie og billedkunst.

Museet bidrager med fortællingen om, hvordan Kolding så ud i middelalderen, og hvordan det var at leve på denne tid. I billedkunst bygger eleverne en model af et hus, som det kunne have set ud i middelalderen. Husene sætter vi sammen, så det danner en gade. Eleverne beskriver nu, hvem der bor i deres hus, hvordan de ser ud, hvordan de er osv. I historie- og dansktimerne skaber vi nu en fortælling, der kunne have fundet sted i denne gade.

Hvis det ønskes, kan emnet indsnævres, da billedkunstdelen kan udelades. Eleverne skal i så fald digte en historie, der tager udgangspunkt i slottets historie. Kongefamilien opholdt sig jævnligt på slottet frem til midten af 1600-tallet.

Vi forestiller os, at Kong Valdemar Atterdag opholder sig på slottet. En mand, der har mange fjender. En aften ankommer seks ryttere til en kro i byen. En kokkepige/dreng hører tilfældigt, at der planlægges et attentat mod kongen, som må advares.

Desværre bliver vores ven opdaget, og nu begynder dramaet. Museet leverer de historiske facts om byen, den politiske situation osv.

Eleverne er velkomne til undervejs at kontakte skoletjenesten på e-mail, hvis man har brug for konkret viden til sin historie. Det kunne være spørgsmål som: ”Hvad spiste man i 1300-tallet?”, ”Kunne man læse dengang?”, ”Fandtes der gadelygter?”

Emnet kan også suppleres med en historisk byvandring gennem Koldings nuværende gadenet, der faktisk stammer direkte fra middelalderen.

undervisning
Undervisning
© Koldinghus

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Kun for skoler i Kolding Kommune.

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Billedkunst, Dansk, Historie
Læringsmål:
Under opdatering, ring for yderlig oplysning.