Aabenraa Kommune – Åben virksomhed

Virksomhedsbesøg -Føtex Aabenraa - Den digitale butik

Hvordan bruger Føtex Aabenraa data til planlægning, og hvordan kan automatiske prognoser hjælpe med at styre varebestilling, lagerbeholdning, vagtplaner m.v.? Igennem dette undervisningsforløb i Matematik, vil eleverne få en forståelse for vigtigheden af databearbejdning, og hvordan man kan bruge matematiske modeller til at regne på, hvad der kommer til at ske i virkeligheden.

Undervisningsforløbet er udviklet til Matematik på 7.-9. årgang. Det opfylder en række Fælles Mål i Matematik inden for Modellering og Kommunikation og bidrager endvidere til opfyldelse af målene i faget Uddannelse og job.



Tidsforbrug

Undervisningsforløbet har et omfang på 8 lektioner på skolen á 45 minutter. Dertil kommer besøget i butikken, der varer 1 time ekskl. transport.

Undervisningsmateriale og forberedelse

Det er en forudsætning for at benytte tilbuddet, at eleverne har arbejdet med undervisningsmaterialet op til besøget. Download fuldt undervisningsmateriale til forløbet:

http://aabenvirksomhed.dk/da-skolen/forloeb/matematik/den-digitale-butik-106



Tilmelding og kontakt

Tilbuddet er udviklet af Åben virksomhed under Dansk Arbejdsgiverforening. Tilmelding og kontaktoplysninger finder du via platformen Åben virksomhed:

http://aabenvirksomhed.dk/da-skolen/forloeb/matematik/den-digitale-butik-106

 

Transportpulje

Virksomhedsbesøg støttes 100 % af transportpuljen

https://pucaabenraa.aula.dk/sundskole/transportpulje 

Føtex

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Matematik - Tal og algebra, Uddannelse og job - Arbejdsliv
Fag:
Matematik, Uddannelse og job
Læringsmål:
-Forklare, hvad Automatisk Disponering er.
- Give eksempler på, hvilke data der bliver registreret i forbindelse med Automatisk Disponering.
- Udvælge data og variable til at opstille en matematisk model for Automatisk Disponering.
- Oprette deres model i et regneark med data og regnearksformler, så den kan simulere Automatisk Disponering af et antal varer i en butik.
- Formidle deres nye viden om Automatisk Disponering og deres matematiske model i regnearket i en skærmoptagelse.
- Fortælle om, hvilke uddannelsesforløb der kan føre frem til at få et job i detailhandlen.