Experimentarium

Det farveløse rum: Undervisningsforløb til Lyslabyrinten

I undervisningsforløbet "Det farveløse rum" kan eleverne gennem egne undersøgelser lære om, hvordan vores farvesyn påvirkes af lyskilder. De får også mulighed for at gøre op med en række hverdagsforestillinger om lys og syn.

Undervisningsforløbet til "Det farveløse rum​" i udstillingen "Lyslabyrinten" består af:

● en video, der introducerer udstillingen "Lyslabyrinten", som aktiviteten "Det farveløse rum​" er en del af.

● en video, der skal sætte scenen for elevernes videre undersøgelser.

● et spørgeskema, der skal udfyldes af eleverne før, under og efter besøget på Experimentarium.

● denne lærervejledning.

Læs mere

Experimentarium og Professionshøjskolen Metropol har sammen udviklet dette undervisningsforløb med metoden Flipped Learning som inspiration. Forløbene henvender sig til skoleelever og har en aktiverende og undersøgelsesbaseret tilgang. Læringsforløbet tager afsæt i Fælles Mål.

Det farløse rum

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
6 timer
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Modellering, Fysik/kemi - Perspektivering, Fysik/kemi - Undersøgelse
Fag:
Fysik/kemi
Læringsmål:
Eleverne skal erfare, at oplevelsen af genstandes farve ændres, når lyset, der rammer dem, ændres.

Eleverne skal indse, at sådanne lys- og farvefænomener også kan opleves i hverdagen.

Eleverne skal erkende, at både fysik og biologi bidrager til forståelse af vores farveopfattelse.

Eleverne skal kunne sætte ord på og debattere naturfaglige fænomener.

Eleverne skal kunne vurdere naturfaglige udsagn.

Eleverne skal kunne opstille og diskutere en naturfaglig hypotese.