Experimentarium

Et hav af varer: Undervisningsforløb til Havnen

I forløbet i kuglebanen "Et hav af varer" skal eleverne aktivt vælge transportmiddel. Valget af transportmiddel har indflydelse på, hvor hurtigt varen kommer frem, men også på, hvor meget energi der bruges. Valget har også indflydelse på, hvor mange og hvilke led varen skal igennem på sin vej, f.eks. eksporthavn, logistikcenter m.m. Formålet er, at eleverne kan skabe kobling mellem model og virkelighed.

Undervisningsforløbet "Et hav af varer" i udstillingen "Havnen" består af:

● en video, der introducerer udstillingen "Havnen".

● en video og et spørgeskema til "Et hav af varer". Spørgeskemaet udfyldes af eleverne før, under og efter besøget på Experimentarium.

● en lærervejledning.

Læs mere

Et hav af varer
Foto David Trood

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
5 timer
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Perspektivering, Natur/teknologi - Undersøgelse
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleverne skal kunne identificere kuglebanen "Et hav af varer" som en model af transport af gods mellem to verdensdele.

Eleverne skal på baggrund af arbejdet opleve, at transport af den enkelte vare kræver mindst brændstof med skibe, mere med tog, endnu mere med lastbil og mest med fly.

Eleverne skal opnå indsigt i, at transport, i praksis, består af transportkæder af forskellige transportformer og knudepunkter (hubs) med omladning, typisk i havnene.

Eleverne skal kende sammenhængen mellem transportformers energiforbrug ved varetransport.

Eleverne skal kunne redegøre for denne sammenhæng ud fra transportformernes forskelligheder.