Københavns Befæstning - Frederiksberg

Fejlbombningen på Frederiksberg

Kom tæt på kilder og en særlig begivenhed på Frederiksberg under 2. verdenskrig.
Gennem lyd, lys og levende billeder, tager forløbet eleverne tilbage i tiden og en begivenhed, som ingen havde forudset.

Englændernes tragiske fejlbombning af Den Franske Skole (Jeanne d’arc skolen) 21. marts 1945 danner den faglige ramme om dette forløb, hvor eleverne bl.a. skal arbejde med anvendelse af forskellige kilder i praksis og på Den Franske Skoles plads skal eleverne reflektere over mindesmærker og kollektiv erindring. Her skal de bl.a. udarbejde deres eget bud på en tekst til mindesmærket. 

Elevernes viden om kilder inddrages og danner grundlaget for dialog om det, de møder i forløbet. 

Eleverne føres under jorden, når de i civilbunkeren på Madvigs Allé ser en film direkte på den grå beton. Filmen beskriver hændelsen gennem lyd, billeder og øjenvidneberetninger. Man får næsten en fornemmelse af at flyene og bomberne falder lige udenfor.
Filmen er lavet af Krister Moltzen fra Third Ear.

Periode: Forløbet kan bookes fra april (efter påskeferien) til oktober (før efterårsferien)
Sted: Den Franske Skoles Plads (Frederiksberg allé 74)
Mødested: Den Franske Skoles Plads

Book forløbet her 

Herunder kan du finde lærervejledning, samt før- og efteropgaver.

Koebenhavns_befaestning

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
600 kr.
Yderligere priser:
OBS: Gratis for folkeskoler fra Frederiksberg, Rødovre og Københavns Kommune
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Kronologi og sammenhæng:
Kronologi, brud og kontinuitet
Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger
Eleven har viden om historisk udvikling

Kildearbejde:
Kildeanalyse
Eleven kan forklare valget af kildekritiske begreber til analyse af historiske spor, medier og udtryksformer
Eleven har viden om kildekritiske begreber

Sprog og skriftsprog
Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt historiske kilder formål og struktur

Historiebrug:
Historiske scenarier
Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
Eleven har viden om historiske scenariers funktion

Historisk bevidsthed
Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid