Griffenholm
I Griffenholm bor professor Julius Abraham Griffenholm og hans assistenter. Deres mission er at finde og indsamle viden om middelalderens fabeldyr og andre mystiske og overnaturlige væsener.
Eleverne skal via gådeforløb, samarbejde og kreativ tænkning udforske, analysere løse nogle mysterier.
Når eleverne modtages i Griffenholm, får de udleveret BOGEN. Denne indeholder 9 gåder, som eleverne i hold skal løse. Det kræver samarbejde, fordybelse, langsomhed og grundighed at løse opgaverne. Der er ikke altid et facit - noget er op til diskussion og elevernes fantasi!
Eleverne udfordres også idet BOGEN er skrevet i hånden, og der er en del tekst at læse, og forstå, til gåderne.
Forløbet sætter fokus på kildekritik, myters opståen og overtro, samtidig med at eleverne er på en tidsrejse ind i et ganske anderledes univers.
Undervisningsforløbet er tilrettelagt med fokus på historie, dansk og kristendomskundskab, men ligeledes med elementer af historiebrug og inddragelsen af historiske scenarier.
Scenen er sat i 1900-tallet, da dette var en periode med fokus på videnskab, opdagelse og forskning, da der stadig var mørke pletter på landkortet, men samtidig troede man også på mere mellem himmel og jord. Det er ligeledes en periode og et scenevalg, som eleverne kan genkende fra Harry Potter, og derfor vil de føle sig på hjemmebane i omgivelserne.
Der er lydscene med forskellige former for lyde, som er med til at sætte stemningen for eleverne - og også forvirre dem lidt.