Københavns Befæstning - Garderhøj

Jul på Fortet

Kom på besøg hos soldaterne, og hjælp dem med at forberede julen under Første Verdenskrig.

Vi tænder lys i de mørke rum, hvor soldaterne boede og arbejdede i julen 1914. Sammen går vi på opdagelse i soldaternes gemmer og finder spor fra livet på Garderhøjfortet. Eleverne læser julepostkort, hører fortællingen om Julefreden, og vi taler om, hvordan man har holdt jul før og nu.

Eleverne skal beskæftige sig med soldaternes arbejde og liv i juletiden – både inden for og oven på Garderhøjfortet.
Eleverne skal op i ”tokanontårnet”, og de skal lave guirlander, som man gjorde det i 1914.
Smagen af pebernødder og julehyggen spreder sig, når eleverne skal skrive en julehilsen hjem.

Hjemmefra kan I have læst fortællingen "En anderledes jul", som findes herunder.

Bemærk priser:
Der skal betales entré til Garderhøjfortet, hvilket koster 250 kr. pr. klasse. 
Selve undervisningen koster 600 kr. (Dog er undervisning gratis for folkeskoler i København, Rødovre og Frederiksberg Kommune.)
Entréen (250,-) er gratis for Københavnske folkeskoler via Åben Skole efter først-til-mølle princippet.

Priseksempler:
Folkeskole i København, Rødovre eller Frederiksberg = 250 kroner
Folkeskole i København med Åben Skole forløb = Gratis
Folkeskole i Brøndby = 850 kroner 

Skriv eller ring til os, hvis du er i tvivl om prisen eller har andre spørgsmål.

Book forløbet her

Befaestningen
Blækskrivning på Garderhøjfortet
Foto Thomas Sjørup

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Yderligere priser:
Prisen er 250,- i entre til fortet. Undervisningen koster 600,- Undervisningen er GRATIS for folkeskoler i København, Rødovre og Frederiksberg Kommune. Entréen (250,-) er gratis for Københavnske folkeskoler via Åben Skole efter først-til-mølle princippet
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Elevernes alsidige udvikling, Historie
Læringsmål:
At eleven har viden om fællesskaber før og nu.

At eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.

At eleverne får styrket deres evne til indlevelse og identifikation gennem følgende af befæstningens dogmer:
- Oplevelse før oplysning
- Historien er fysisk
- Læring gennem fysisk bevægelse
- Samarbejde

At eleverne gennem de autentiske omgivelser får mulighed for at forankre og udvikle deres viden om soldaterlivet i tiden op til og under 1. verdenskrig.

At eleverne får styrket deres evne til at undres og stille spørgsmål.