Københavns Befæstning - Ejbybunkeren

Koldkrigsspionen

Tag dine elever med i Ejbybunkeren i Rødovre, og giv dem muligheden for at redde verdensfreden.

Der er en spion iblandt os! 

Den tophemmelige koldkrigsbunker er blevet infiltreret af en spion, som lækker fortrolige oplysninger. Eleverne skal efterforske sagen og bliver udstyret med iPods. De skal på jagt i de mørke gange efter hemmelige spor og historier, og de skal undersøge de mistænktes alibier, så de til sidst kan give svar på hvem spionen er. 

Mobilspillet giver eleverne en unik oplevelse af både Ejbybunkeren og fortiden. Det digitale medie bærer oplevelsen, og Skoletjenestens underviser kvalificerer forløbet fagligt både før og efter spillet, så eleverne går hjem med refleksioner over spionage, overvågning og frygt for det fremmede. Spillet foregår i den historiske ramme ”Cubakrisen” og illustrerer stemningen og mistilliden under den kolde krig.
Alt sammen emner, der tager afsæt i tiden under den kolde krig, men også har relevans i elevernes hverdag i dag. 
 

Elevopgaverne knytter an til Ejbybunkerens konkrete historie, hvor eleverne bl.a. kan få et indblik i hvordan det var at arbejde i en bunker under den kolde krig. Frygten for 3. verdenskrigs udbrud var reel, og man kunne ikke stole på nogen, eller vide hvem der var ven og fjende. Med elevopgaverne kan man arbejde videre med mistilliden og frygten, som herskede i denne historiske periode, og få et overblik over den kolde krig, fra et lokalhistorisk perspektiv. 
Herunder kan I hente undervisningsmateriale, som I kan arbejde med før og efter besøget i bunkeren.

Befaestningen
Mobilspil i Ejbybunkeren
Foto Jeppe Carlsen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
600 kr.
Yderligere priser:
600 kr. + entre til bunkeren 250 kr. Forløbet og entre er gratis for klasser fra Rødovre-, Frederiksberg- og Københavns kommune.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier

Eleven har viden om historiske scenarier

Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder

Eleven kan redegøre for samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie