Vikingemuseet Fyrkat - Nordjyske Museer

MADLAVNING I VIKINGERNES KØKKEN

Klassen tager på en rejse til vikingetiden og smager på vikingernes mad. Sammen tilbereder I et måltid over bål, som det kan have været spist på en stormandsgård. I laver maden i kopier af vikingetidens lerkar og gryder, bruger vikingetidens redskaber og spiser maden af lerkar med træskeer, som man gjorde det i vikingetiden.

Indholdet af besøget aftales på forhånd med læreren og tager udgangspunkt i elevernes niveau. Vi forventer, at min. 2 lærere deltager i besøget og understøtter eleverne gennem aktiv deltagelse.

I modtages af en viking på Vikingegården, og mens I sidder omkring bålet, gennemgås dagens arbejde. Der fortælles om vikingernes dagligdag, madens tilberedning og råvarerne, om tro/overtro i forbindelse med måltider og om, hvor vi ved det fra (kilder). Derefter opdeles klassen i mindre grupper, som hver står for en del af måltidet. Der skal gruttes mel, laves dej og bages fladbrød, der skal piskes smør og laves kærnemælksost, og der skal tilberedes en kogeret af kød, korn, grøntsager og indsamlede urter. Maden laves over bål udendørs eller i langhuset. Når maden er færdig, mødes alle igen rundt om bålet til spisning. Efter måltidet skal I selv rydde op, og jeres opvask foregår ved det moderne besøgscenter, hvor vi har varmt vand.

I får madopskrifterne med hjem.

Vi arbejder både ude og inde ved bål, så husk praktisk påklædning.

Madlavningen foregår i vikingehuset
Madlavningen foregår på vikingegården
Foto

Jakob Ljørring Pedersen

©

Vikingemuseet Fyrkat

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
1750 kr.
Yderligere priser:
Pris: 175 kr. pr. person. Minimum 10 personer.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Madkundskab - Måltid og madkultur
Fag:
Historie, Kristendomskundskab, Madkundskab, Samfundsfag
Læringsmål:
Eleven oplever vigtigheden af at samarbejde og finder ud af, at madlavning tager lang tid.

Eleven får kendskab til vikingetidens tilgængelige råvarer.

Eleven lærer gennem selv at udføre forskellige praktiske opgaver og ser og hører om fortolkninger af vikingetiden.