Københavns Befæstning - Kastrup Fort

Regn med krig

"Regn med krig" er et læringsspil, dvs. at forløbets faglige mål er integreret med spillets mål. For at spille og vinde spillet skal eleverne tilegne sig og bruge viden om matematik, historie og befæstningen. Det er således indbygget i spillets mekanik, at befæstningens fysiske rum og historiske periode rammesætter matematikken og omvendt. Målet med spillet er at give eleverne indblik i matematikkens anvendelse og betydning for den historiske udvikling.
Forløbet er tværfagligt i matematik og historie.

BEMÆRK: Vi har før udbudt "Regn med krig", hvor spillet foregik på iPods. Spillet er nu analogt.

Den historiske ramme om spillet er optakten til og udbruddet af Første Verdenskrig i 1914. Eleverne bliver introduceret til baggrunden for krigen og bemandingen af Københavns Befæstning. Som bekendt blev der aldrig brug for befæstningen, da Danmark var neutralt under Første Verdenskrig og aldrig blev angrebet. Men efter krigen er det kommet frem, at Tyskland havde en plan om at angribe Danmark. Planen hed ”Fall J”: Tilfælde Jylland.

Spillets narrative ramme tager udgangspunkt i kontrafaktisk historie. Hvad nu, hvis Fall J var blevet til virkelighed, og Tyskland havde angrebet Danmark under krigen? I spillet skal eleverne forberede og udkæmpe kampen om Kastrupfort.

Eleverne forbereder forsvaret af fortet ved at løse matematikopgaver. De skal bl.a. regne procenter, vinkler og arealer, og de skal opfinde de banebrydende teknologier, der i tiden op til Første Verdenskrig var med til at revolutionere krigsførelsen og ændre verdenshistorien. Kasematterne bygges eksempelvis ved at måle og udregne dens vinkler. Artilleriet opfindes ved at udregne omkredsen af cirkelformede spor efter granater. Flyvemaskinen opfindes ved at omregne ton til kilo og finde ud af, hvor stor vægt den kan bære.

Bevægelse og vejr
"Regn med krig" har rigtig meget bevægelse, og det kan derfor være en god idé at have forberedt eleverne på dette. De kommer til at stå, gå eller løbe i al den tid, forløbet varer. Det er en perfekt mulighed for eleverne at lære og bevæge sig på samme tid!
Dette indebærer også fornuftigt fodtøj og tøj efter vejrforholdene. Det kan være koldt på fortet, da vi er tæt på vandet og ikke har meget læ. Tag hellere en trøje for meget eller regntøj med – der er mulighed for at lægge tasker og overskydende tøj indenfor i kasematten.

Bemærk, at vi ikke aflyser et forløb pga. vejret, og at de øvrige handelsbetingelser gælder som ved alle vores øvrige forløb.

Lærervejledning, samt før- og efteropgaver finder du herunder

Book forløbet her

Kastrupfort
Kastrupfort
Foto Peter Lassen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
600 kr.
Yderligere priser:
Forløbet er gratis for folkeskoler fra København, Rødovre og Frederiksberg Kommune
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Matematik - Geometri og måling, Matematik - Matematiske kompetencer, Matematik - Tal og algebra
Fag:
Historie, Matematik
Læringsmål:
Fokus på matematik i anvendelse
Udvikle forståelse for at viden kan være en stor magt i bl.a. krig.

At eleverne får styrket deres evne til indlevelse og identifikation gennem følgende af befæstningens dogmer:
- Oplevelse før oplysning
- Historien er fysisk
- Læring gennem fysisk bevægelse
- Samarbejde

Mulighed for faglig forankring i de autentiske omgivelser.