Om Skoletjenesten

Genstandsfeltets metoder

Her finder du materialer, der giver inspiration til, hvordan du som underviser i et eksternt læringsmiljø kan bruge genstandsfeltets praksisser og metoder i undervisningen.

publikationPraksisfortælling nr. 1 FNIS

Denne case beskriver pædagogiske pointer i et samarbejde mellem forskellige fagligheder i et forløb om marmorportrætter på Thorvaldsens Museum.

 

Udviklet af Line Brædder & Line Esbjørn, Skoletjenesten Thorvaldsens Museum, 2019.

Inspiration til at bruge samtidskunst i din undervisningpublikation

Dette materiale præsenterer indgange til at forlænge et besøg på Museet for Samtidskunst. Det indeholder tre temaer, der kendetegner museet og den slags kunst, man møder her. Performance, lydkunst og genfortolkning. Temaerne ledsages af øvelser, der er lige til at gå til.

 

Udviklet af Fillip Danstrup, Rasmus Vandborg & Fatiha Bohid, Skoletjenesten Museet for Samtidskunst, 2019.

podcastPodcast: Museum i børnehavehøjde

I podcasten får du som underviser i et eksternt læringsmiljø inspiration at lave udstillinger for de mindste børn. Hør hvordan Museum Vestsjælland inddrager børnene i udviklingen af en udstilling for daginstitutioner, og hvilke erfaringer de har gjort sig undervejs.

 

Udviklet af Marlene Kramm, Skoletjenesten Museum Vestsjælland & Sarah Sander Laugesen, Museum Vestsjælland, 2018.

Kan erfaringer puttes i en æske?

Hvordan kan man løbende indfange og opsamle elevperspektiver i en kreativ arbejdsproces? Og hvordan kan man, i den opsamling, også give plads til det uventede og ’det særlige’? Med eksperimentet som udgangspunkt udviklede og afprøvede SMK et artikelanderledes og eksperimenterende værktøj til evaluering og dataproduktion.

 

Udviklet af Olivia Skjerk Frankel, Skoletjenesten Statens Museum for Kunst, 2019 

 

Læsetid Skoletjenesten undervisningstilbudLæsetid 9 min.

Fra eksperimentalarkæologisk metode til undervisningSkoletjenesten_undervisningstilbud_artikel

En undersøgelse i et pædagogisk laboratorium på Vikingeskibsmuseet viser, at den eksperimentalarkæologiske metode på særlig vis kan bidrage til elevernes læring i historiefaget.

 

Udviklet af Kathrine Noes Sørensen, Skoletjenesten Vikingeskibsmuseet, 2019 

 

Læsetid Skoletjenesten Læsetid 11 min.