Københavns Museum

København på museum

Hvordan fortæller et museum en metropols historie?

Eleverne kaster sammen med os et kritisk blik på det nye Københavns Museum og de valg som museet har taget i forhold til at fortælle byens historie. 

Forløbet tager udgangspunkt i anmeldelsesgenren og eleverne skal inden besøget på museet arbejde med nogle af de anmeldelser, der kom ud i pressen i forbindelse med museets åbning i februar 2020. På museet kigger eleverne nærmere på de nye udstillinger og skal forholde sig til, hvilke historier og genstande museet formidler og udstiller, samt den overordnede museumsoplevelse. Herefter udvælger  og arbejder eleverne med et udstillingsrum, som de skriver en anmeldelse af. Anmeldelsen skal skrives til unge af unge, og skal være en personlig og holdningsbaseret anmeldelse af deres udvalgte udstillingsrum. Anmeldelserne skrives færdig hjemme på skolen og sendes herefter til museet, som læser dem og giver respons til eleverne.

Forløbet folder sig ud indenfor kompetenceområderne skriftlig fremstilling og historiebrug i fagene dansk og historie. Inden besøget arbejder klassen selv med før-materialet udarbejdet af museet. Under besøget faciliteres undervisningen af en museumsunderviser, der guider eleverne rundt på museet og stiller opgavekravene til anmeldelsen. Efter besøget arbejder klassen selv med at skrive anmeldelser, som sendes ind til museet. Museet sender efterfølgende respons på anmeldelserne tilbage til eleverne. 

Vi glæder os til at blive klogere på museet og den oplevelse det er at gå på museum sammen med eleverne. 

Book direkte via linket til højre i den grønne bjælke.

 

Spørgsmål angående booking kan rettes til: qf0d@kk.dk eller på telefon: 29102281

Københavns Museum
Det nye Københavns Museum
©

Københavns Museum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Historie - Historiebrug
Fag:
Dansk, Historie
Læringsmål:
Eleverne kan forklare centrale begreber i forbindelse med analyse af udstillinger på Københavns Museum.

Eleverne kan give eksempler på, hvordan et museum bruger historie i udstillinger.

Se alle tilbud fra: