Vikingeskibsmuseet

Smag på Vikingetiden

Kom med på Erik den Rødes rejse til Grønland.

Lad de mindste elever undersøge vikingernes verden i fagene dansk og historie. Centralt i forløbet er elevernes nysgerrighed om og spørgsmål til perioden og rejsen til Grønland.

Med afsæt i Erik den Rødes Saga skal eleverne følge i sporene på ham til Grønland. Igennem elevernes deltagelse i aktiviteterne får de en kropslig forståelse for vikingetiden med særlig vægt på sejladsen til de Nordatlantiske øer. Eleverne er med til at pakke og klæde sig varmt på med kutter til den farefulde rejse. Om bord på et af museets vikingeskibe oplever de en dagsrytme under en sejlads. De får bl.a. mulighed for at undersøge, hvad vikingerne lavede undervejs, hvordan de sov, samt smage på noget af den kost, man i dag mener, vikingerne havde til rådighed, når de sejlede.  

Fra 1. maj til og med uge 41 foregår forløbet udendørs med inddragelse af rekonstruktionerne i havnen.

Fra uge 43 til 1. maj foregår forløbet inde i Vikingeskibshallen med inddragelse af skibet Ottar i udstillingen 'Stig Ombord'.

Ledige tider til undervisningsforløb og aktiviteter bliver hurtigt udsolgt, og vi anbefaler derfor at booke mindst 5 uger i forvejen.

Gratis for folkeskoler i Roskilde Kommune.

Skoleelever sidder i en af museets både, hvor de smager på noget af den kost, man i dag mener, vikingerne havde til rådighed, når de sejlede.
Smag på Vikingetiden
Foto

Werner Karrasch

©

Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
500 kr.
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler i Roskilde Kommune.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Dansk, Historie
Læringsmål:
• Eleverne har et begyndende kendskab til sagaen som genre.
• Eleverne kan fortælle om Erik den Røde og vikingernes sejlads til Nordatlanten.
• Eleverne får en erkendelse af, at historien kan føles nærværende og vedkommende ved at bruge deres forestillingsevne og deltage i sanselige og kropslige aktiviteter.
• Eleven kan veksle mellem at lytte og indgå i dialog med hinanden og underviseren