Om
Kunst som blik
Denne case udfolder et kunstpædagogisk møde, hvor kunst bruges som et blik; som en særlig måde at se på verden.
Casen tager udgangspunkt i erfaringer fra et pædagogisk laboratorium på KØS Museum for kunst i det offentlige rum.
Baggrunden for casen er den faglige artikel `Kunst som optik - kunstpædagogiske møder uden for museet´. Læs artiklen her.
Refleksionsspørgsmål
Casen kan anvendes til at drøfte og diskutere brugen af kunst i det offentlige rum i undervisningen blandt undervisere og undervisningsansvarlige på kulturinstitutioner. I den forbindelse kan der evt. tages udgangspunkt i de følgende tre refleksionsspørgsmål:
- Hvilke refleksioner sætter casen i gang om kunst i det offentlige rum i undervisningen?
- Hvordan kan I bruge casen som inspiration til at forskyde opmærksomheden fra hvad kunst er - til hvad kunst gør ved os som individer?
- Hvordan kan casen inspirere jer til at flytte undervisningen uden for kulturinstitutionen?
Cases er et af Skoletjenestens videnformater.
Vores cases stiller skarpt på fagligt interessante situationer i undervisning i eksterne læringsmiljøer. Situationerne kan kaste lys over didaktiske valg og pædagogiske problemstillinger.