Organisation
Formål
Som videncenter udvikler og deler vi viden om undervisning i eksterne læringsmiljøer med kulturinstitutioner, kommuner, uddannelsesinstitutioner og andre aktører. Det gør vi for at flere børn og unge kan møde kultur, natur og kunst i undervisningen og for at kvalificere den undervisning, der foregår i eksterne læringsmiljøer.
Kerneopgaver
Sammen med Børne- og Undervisningsministeriet har vi defineret fire kerneopgaver for Skoletjenesten:
- Udvikle og kvalificere viden om undervisning i eksterne læringsmiljøer
- Understøtte udvikling og organisering af undervisning i eksterne læringsmiljøer
- Dele og omsætte viden om undervisning i eksterne læringsmiljøer
- Formidle undervisningstilbud fra eksterne læringsmiljøer
Disse opgaver udmøntes i en række aktiviteter i hele landet:
Læs mere om vores arrangementer, viden & værktøjer, sparring & konsulentydelser, netværk og besøg vores landsdækkende portal med undervisningstilbud fra eksterne læringsmiljøer og kommuner.
Organisation
Skoletjenesten har 22 ansatte, hvoraf en del er sekretariatsmedarbejdere, der varetager drifts- og udviklingsopgaver inden for pædagogik, kommunikation, ledelse og administration, og ca. en tredjedel arbejder som undervisnings- og udviklingsansvarlige og har deres daglige arbejdsplads på en kulturinstitution. Dertil kommer seks regionale koordinatorer, som er tilknyttet Skoletjenesten, og som understøtter brugen af eksterne læringsmiljøer i regionerne. Se oversigt over Skoletjenestens medarbejdere.
Praksisnær viden
Skoletjenesten er et praksisbaseret videncenter. Det betyder, at al vores viden udvikles i praksis, kvalificeres i praksis og kan bruges i praksis. Vi har tætte partnerskaber med kulturinstitutioner, der udvikler og tilbyder undervisning. Det betyder også, at Skoletjenestens viden, erfaringer og ekspertise gennem mange år er skabt sammen med kulturinstitutioner. Læs mere om Skoletjenestens partnerskaber med kulturinstitutioner og kommuner her.
Skoletjenesten er et nationalt videncenter, der samarbejder med kommuner, kulturinstitutioner og uddannelsessteder.
Skoletjenesten finansieres med midler fra Børne- og Undervisningsministeriet og Københavns Kommune. Administrativt er Skoletjenesten forankret i Københavns Kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Skoletjenestens rødder går tilbage til 1970, hvor det første samarbejde blev etableret mellem Biologisk Samling, Københavns Kommunes skolevæsen og Zoologisk Museum. Efterfølgende er Skoletjenesten etableret formelt, og samarbejdsfladen er udvidet fra at være et konkret samarbejde mellem få parter til at være et stort bredt samarbejde og netværk samt et velkendt begreb, der anvendes af kulturinstitutioner over hele landet.

Nyhedsbrev
