Kathrine Noes Sørensen

Arbejdsområder
- Faglig leder af undervisningsafdelingen på Vikingeskibsmuseet
- Medlem af fagudvalget for fagfornyelsen i historie, Styrelsen for Undervisning og Kvalitetssikring
- Udvikling og tilrettelæggelse af undervisning på Vikingeskibsmuseet
- Ansættelse og oplæring af museumsundervisere
- Kvalitetssikring af undervisningspraksis
- Projektledelse af undervisnings- og formidlingsprojekter
Faglig profil
- Undersøgelsesbaserede metoder og historiedidaktik
- Børn med særlige behov som målgruppe
- Materiel og immateriel kulturarv
- Sejlads og maritim kultur i eksterne læringsmiljøer
- Projektledelse og facilitering af processer
- Etablering af nye undervisningsafdelinger
- Partnerskaber og samarbejder
Udvalgte udgivelser
- Sørensen, K. N. m.fl., 2017. Social intervention og pædagogiske metoder på museet i Børn, Kulturarv og Museer red. Benedicta Pécseli, Historielab
- Sørensen, K. N., 2020. Fra eksperimentalarkæologisk metode til undervisning, Skoletjenesten
- Sørensen, K.N., 2024. Undersøgelsesbaseret undervisning, Skoletjenesten
Baggrund
Kathrine er uddannet cand. mag i historie med tilvalg i samfundsfag fra Københavns Universitet og har efterfølgende taget kurser i projektledelse og pædagogisk psykologi. Kathrine har siden 2011 arbejdet i Skoletjenesten på Arbejdermuseet og Museum Vestsjælland. Her har hun bl.a. beskæftiget sig med børns og unges forhold til kulturarv særlig i en lokal kontekst. Fra 2014 var hun projektleder på Museum Vestsjællands kulturbusprojekt, der sikrer adgang for børn og unge til deres lokale kulturarv.
På Vikingeskibsmuseet arbejder Kathrine med elevernes deltagelse i historiefaget, og hvordan en undersøgende metode kan sikre elevernes deltagelse og deres koblinger mellem fortid, nutid og fremtid. Dertil er Kathrine særligt optaget af elever der er i verden på en særlig måde, og hvordan deres møde med historie og kulturarv udfolder sig.