Om
Type
Case
Udgivet
Tema
Pædagogiske metoder
Slangegift og munkesten
Udforsk dilemmaer i dialogbaseret undervisning.
Tema
Pædagogiske metoder
Type
Case
Udgivet
Denne case udfolder dilemmaet om, hvor meget man som underviser skal følge børnenes perspektiver i dialogbaseret undervisning.
Casen tager udgangspunkt i erfaringer fra et forløb for børnehavebørn på Museum Vestsjælland i forbindelse med udstillingen Lille Valdemar.
Refleksionsspørgsmål
Casen kan anvendes til at diskutere dilemmaer og udfordringer i dialogbaseret undervisning blandt undervisere og undervisningsansvarlige på kulturinstitutioner. I den forbindelse kan der evt. tages udgangspunkt i de følgende fire refleksionsspørgsmål:
- Hvordan vil I beskrive dilemmaet i den situation, som casen beskriver?
- Kan I komme i tanke om et særligt dilemma i forbindelse med jeres dialogbaserede undervisning?
- Hvad gik dilemmaet ud på?
- Hvad kan I lære af situationen?
Slangegift og munkesten
Cases er et af Skoletjenestens videnformater.
Vores cases stiller skarpt på fagligt interessante situationer i undervisning i eksterne læringsmiljøer. Situationerne kan kaste lys over didaktiske valg og pædagogiske problemstillinger.
Kontakt
Marlene Reinholdt Kramm
Undervisnings- og udviklingsansvarlig, Museum Vestsjælland
Tlf
41 37 92 53