Hammershus

Aftentur på Hammershus - Bornholms Middelaldercenter

Aftenturen er en sanseoplevelse. Vi belyser selv ruinerne med de medbragte flagermuslygter og oplever Bornholms vigtigste middelalderlige fortidslevn i skumring og mørke.

Med flagermuslygter i hånden går vi op på borgen. Formidleren fortæller undervejs om Hammershus’ historie.
Borgens begyndelse er stadig meget gådefuldt. Hvornår blev Hammershus bygget og af hvem? Hvilken rolle spillede den i magtkampen mellem konge og kirke? Der fortælles om borgens roller igennem tiden, om herredømmet på Bornholm, om Lybækkernes hærgen på øen, om bornholmernes frihedskamp, og om borgens tid som statsfængsel.

I den særlige stemning i skumringstiden er der plads til nogle af de historier om Hammershus, som I sandsynligvis aldrig har hørt før. Formidleren tager eleverne med på en sanserejse igennem det spændende borgkomplekses historie. Gennem fortællingerne får eleverne en viden om de vigtigste historiske hændelser, der har udspillet sig på Hammershus. 
På denne tur fornemmer man historiens vingesus på vores vigtigste fortidsminde fra middelalderen. 

Praktisk information:
Da denne tur foregår om aftenen anbefales det at I har varmt vind- og vandtæt tøj med i rygsækken, hvis ikke I har det på. Mange bliver overrasket over den store temperaturforskel, der kan være fra den ene ende af øen til den anden.

Prisen indeholder en afgift til Naturstyrelsen på kr. 26,01 incl. moms.

Baggrundsmaterialer:
Du kan læse mere om Hammershus på Naturstyrelsens hjemmeside www.naturstyrelsen.dk.

 

Vil du vide mere om Skoletjenesten Bornholm?

www.skoletjenesten.dk/Bornholm Skoletjenesten

Hammershus
Aftenstur på Hammershus

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
105 kr.
Yderligere priser:
105,00 kr. pr. elev, 2 lærere gratis i klasser med over 15 elever.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (4. kl.):
Familie og fællesskaber: Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv. Eleven har viden om fællesskaber i middelalderen.
Historiske spor: Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
Historisk bevidsthed: Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering. Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger. Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt og regionalt.
Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres opmærksomhed på egne sanser som middel til oplevelse og erkendelse.
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.
At eleverne bliver opfordret til at undres og stille spørgsmål.
At eleverne får styrket deres sociale kompetencer som gruppe, i en uvant situation.