Den Grønne Læseplan

Bæredygtig energiforsyning - mellemtrin

Vi bliver flere og flere mennesker på jorden, og bæredygtig energiforsyning er derfor løsningen, for
at kunne klare jordens fremtidige energibehov. Med udgangspunkt i FNs verdensmål 7 og 11 får
eleverne en kort introduktion til fossile brændstoffer, vedvarende energikilder og fremtidige
udfordringer.

Efter oplæg skal eleverne selv konstruere deres bud på fremtidens bæredygtige energiforsyning i Grindsted, som et led i klassens bæredygtige by. Modellerne bygges i LEGO og præsenteres for hinanden til slut. Besøget afsluttes med en rundtur på vores varmeværk, hvor eleverne får lov at se, hvordan et lokalt varmeværk fungerer. Rundvisningen indeholder også en quiz, som eleverne skal læse undervejs.

Praktisk information:

 • Besøgsdage: Mandag-Torsdag mellem 8.30-15.00 

• Varighed: ca. 2 timer 

• Fag: Naturfag, Matematik 

Indhold: 

• Velkomst og introduktion (15 minutter) 

• Bygning af modeller (30 minutter) 

• Fremlæggelse og fælles snak om de forskellige modeller (15 minutter)

 • Rundvisning på varmeværk (40 minutter)

 • Fælles afslutning og evaluering 

Efter besøget har eleverne viden om: 

• Bæredygtig energiforsyning 

• Et kraftvarmeværks funktion

 • Viden om egen påvirkning på miljøet og verdens ressourcer 

OBS: Madpakker kan medbringes. Penalhus SKAL medbringes.

Akkumuleringstanke

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Dansk, Matematik, Natur/teknologi
Læringsmål:
Energi og bæredygtighed
Eleven kan forklare, hvad bæredygtig varmeforsyning er, og sammenligne forskellige energikilder ud fra fordele, ulemper og deres betydning for klima og miljø.

Undersøgelser og modeller
Eleven kan undersøge og beskrive, hvordan varme produceres og distribueres og udarbejde modeller eller forslag til fremtidens bæredygtige energiløsninger.

Perspektivering og handlemuligheder
Eleven kan relatere viden om energi og varmeforsyning til hverdagsliv og samfund, diskutere sammenhængen til FN’s verdensmål og reflektere over egne og fællesskabets handlemuligheder i en bæredygtig udvikling.