Biotopundersøgelse – fjorden
Eleverne lærer, hvad en videnskabelig undersøgelse er, hvad en biotop er og at opstille en hypotese. Inden vi går til stranden, opstiller vi i fællesskab en hypotese om dyrelivet i fjorden. Eleverne lærer at håndtere levende havdyr og at tage hensyn til dyr i naturen, samt hvordan man færdes hensigtsmæssigt på stranden og i vandet iført vaders. Vi undersøger sammen en lokal biotop, og eleverne udfører selv en feltundersøgelse med simpelt udstyr. Vi taler om forskellige indsamlingsmetoder, forskellen på kvalitative og kvantitative undersøgelser, og hvordan de kan udføres. Vi tømmer rusen, der er opsat dagen før, så vi også får de større fisk med. I store baljer på stranden sorterer vi de indsamlede dyr, og eleverne skal kategorisere og klassificere dem ved hjælp af bestemmelsespapirer. Eleverne lærer dyrenes navne, deres kendetegn og at henfører dem til grupper (systematik). Vi snakker om, hvordan de forskellige dyr er tilpasset deres levesteder og fødeemner, samt gennemgår enkelte fødekæder. Eleverne bliver bekendt med fagord og biologiske begreber. Vi slutter af med at sammenholde de indsamlede dyr med vores hypotese og gennemgå dem.
Forslag til efterbehandling: Eleverne kan hjemme på skolen nuanceret beskrive mundtligt og/eller skriftligt den biotop (fjorden), de selv har været med til at undersøge, fx forklare undersøgelsesmetoderne og indsamlingen, beskriver dyrene og deres morfologiske tilpasninger til levestedet.
Eleverne kan sammenligne de indsamlede data med et dataark over dyr indsamlet på ålegræs. Diskutér dyrene livsbetingelser på de to forskellige biotoper, og hvad der adskiller dem. Find dyrene fx på nettet, og beskriv de morfologiske forskelle og tilpasninger til de to biotoper.
Forløbet er fra maj-oktober.