Børnehavedag i Kattegatcentret (dagtilbud)
Hvad er en fisk? Hvordan holder man en krabbe, og kan man spise tang? Vi dykker under overfladen, når de ældste af de yngste besøger Kattegatcentret til et storbørnseventyr og et program spækket med aktiviteter særligt tilpasset ivrige pilfingre og videbegærlige ”spørge-Jørgener”.
I Kattegatcentret præsenteres børnene for et hav af spændende oplevelser, hvor der blandt andet skal dissekeres sild, fanges krabber, læres om havdyr, laves tangsalt og smages på friskfanget makrel tilberedt over bål og serveret med frisklavet tomatsovs.
Aktiviteter
I samarbejde med jer udarbejder vi et program, som er skræddersyet til lige netop jeres institution.
Hver aktivitet er rammesat, så de giver genstand for forundring og nysgerrighed. Længden på hver aktivitet er båret af sanselighed og varer maks. 20 minutter. Det er passende for målgruppen, og vi kan på de 20 minutter åbne op for nysgerrigheden til videre arbejde i institutionen. Hele dagens program er fastsat til 2 timer. Herefter er I velkommen til at blive, så længe I selv orker. Programmet er utroligt struktureret, og I bliver guidet igennem det fra start til slut.
Vælg mellem følgende aktiviteter:
- På eventyr i Kattegatcentret (obligatorisk)
- Undersøg Silden
- Tangsalt - vi laver det selv og tager med hjem
- Klog på krabben
- Havets dyr - vi fodre fiskene
- Makrel i tomat
- Fiskeaftryk (Gyutaku)
Forberedelse
For at binde dagens aktiviteter i Kattegatcentret op på børnenes dagligdag og virkelighed har vi udarbejdet et forældrebrev, så forældrene ved, hvad børnene skal lave på storbørnsdagen, og har mulighed for at tale med børnene om dagen både før og efter deres besøg hos os. Det vil støtte børnenes sproglige udvikling og skabe forbindelse mellem børnenes læringsarenaer. Et spørgsmål kunne således være: ”Hvad er det sejeste dyr, du har mødt i dag, og hvad kunne det?”
Formål
Det pædagogiske afsæt for dagen handler om læreplanstemaet ”natur, udeliv og science”, og vores praksis kommer til at tage afsæt i den sanselige oplevelse af havet. Sammen med børnene skal vi helt tæt på, og alle børn kan ikke undgå at få våde fingre. Børnene skal smage, lugte og føle på havet og alle de finurligheder, som gemmer sig under overfladen. Vi skal øve os i at være modige og turde prøve noget nyt. Men vi skal gøre det sammen og i trygge rammer, hvor der er plads til alle.
