Hvolris Jernalderlandsby

Da Fenrisulven slugte solen - rollespil

I dette rollespil befinder eleverne sig i år 536, hvor solen pludselig sortner, og livet bliver hårdt. Guderne er vrede, og ved fælles hjælp skal eleverne finde vej igennem kaos.

Årene 536 til 660 e.Kr. var nok den sværeste tid at være menneske i på Jorden. Vulkanudbrud flere steder i verden ændrede klimaet og gjorde livsvilkårene katastrofalt hårde for mennesker og dyr. Måske startede disse voldsomme begivenheder myten om, da Fenrisulven slugte solen, den lange Fimbulvinter og Ragnarok - Verdens undergang.

I dette forløb får eleverne indsigt i tidsperioden jernalder. Forløbet styrker forståelsen af den ældste danske historie, og hvordan skriftlige kilder, arkæologisk fund og videnskabelige undersøgelser bidrager til ny viden om livet og klimaet i jernalderen gennem rollespil og historiske værksteder. Forløbet træner desuden elverne i at samarbejde om et fælles mål.

Aktiviteter

Eleverne opdeles i 3 eller 4 lige store grupper (alt efter antal elever), som alle skal løse de givne opgaver, som skal lede landsbyen igennem klimakaosset.

Opgaverne er:

  • Vælg en høvding, som senere skal dyste mod de andre høvdinge. Begrund valget.
  • Lav en ceremoni til at formilde de vrede guder.
  • Digt en historie om Fenrisulven.
  • Slå ild og pas bål (ildslagning er kun for de store elever).
  • Lav en eller flere lerfigurer (modeller ses hos vejleder).
  • Lav en styrkemand/kvinde (model ses hos vejleder).
  • Grut korn til mel.
  • Pisk smør.
  • Spejl et æg.

Til sidst mødes alle igen ved kultcirklen i landsbyen, hvor det skal afgøres, hvem der har klaret sig bedst. Desuden kåres den stærkeste høvding.
Gruppen med flest point får valgt deres høvding som øverste høvding på Hvolris. Det er den gruppe, som er bedst egnet til at få landsbyen igennem de hårde tider.

Lærerne må ikke at afsløre de enkelte opgaver inden ankomsten til Hvolris. De afsløres som en del af rollespillet. Mængden og arten af opgaver tilpasses efter alder og tidsramme. 

Forløbet finder sted i landsbyen. Eleverne iføres jernaldertøj. 

I hovedbygningen kan eleverne kan se Hvolris’ udstilling og handle i museumsbutikken efter ønske.

Hvolris stiller med en vejleder, som fortæller, styrer slagets gang, instruerer i håndværk. 
Lærerne hjælper til med at engagere eleverne, men det er vigtigt, at eleverne tager ansvar og løser opgaverne selv uden for megen indblanding fra voksne. Ved mindre elever, 3-4. klasse, fordres en lærer for hvert hold.

Forberedelse

Ved ankomsten får børnene at vide, hvordan de skal omgås Hvolris’ dyr, materialer og værktøj for at passe bedst muligt på det hele.

Alle aktiviteter foregår udendørs, så tag fornuftigt fodtøj/tøj på efter vejret.

Inden ankomsten til Hvolris deles eleverne alt efter antal op i tre eller fire lige store grupper.

Inden ankomsten lærer eleverne om: 

  • myten om Fenrisulven. 
  • Oplysninger fra naturen om klimaet i jernalderen og nu – isboringer, tælle årringe, skriftlige kilder.
  • Eleverne hører om de ofringer, jernalderfolkene foretog for at formilde de vrede guder. Undersøg ofringer af brakteater i den kritiske periode. 
    (Sendes som undervisningsmateriale).

Efterbehandling

Diskuter på klassen livsvilkårene i 500-tallet kontra vilkårene i dag, især med fokus på forbrug af tøj, madvarer, brændsel. 
Lav evt. en planche om dagens aktiviteter.

Forløbet kan indgå i historieforløb om jernalder/oldtid, i natur/teknologi om jordens ressourcer og/eller i håndværk og design om fremstilling af egne brugsgenstande.

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration i relevant materiale bl.a. på Gyldendals portaler.

Selv om sommeren var der frostvejr, da Fenrisulven slugte solen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
800 kr. Gratis
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler i Viborg Kommune. Friskoler, privatskoler o. lign. samt skoler udenfor Viborg Kommune bedes kontakte os for tilbud, gerne på mail. Udgangspunktet er 800 kr. for én vejleder og max. 30 elever.
Max deltagere:
48 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Drama - Dramaproduktion, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Historie, Kristendomskundskab, Natur/teknologi
Læringsmål:
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne lærer om
- klimaforandringerne i yngre jernalder
- den nordiske mytologi/gudedyrkelse i overgangen mellem jernalder og vikingetid
- udnyttelsen af naturens ressourcer til håndværk
- samarbejde

Eksempler fra Fælles Mål:

Historie, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv. Med særligt fokus på 'livsgrundlag og produktion'.

Historie, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder. Med særligt fokus på 'kronologi, brud og kontinuitet'.

Håndværk og design
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materialer', hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.

Natur/teknologi, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster. Med særligt fokus på 'teknologi og ressourcer'.

Natur/teknologi, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Med særligt fokus på 'teknologi og ressourcer'.