Da Fenrisulven slugte solen – rollespil
Årene 536 til 660 e.Kr. var nok den sværeste tid at være menneske i på Jorden. Vulkanudbrud flere steder i verden ændrede klimaet og gjorde livsvilkårene katastrofalt hårde for mennesker og dyr. Måske startede disse voldsomme begivenheder myten om, da Fenrisulven slugte solen, den lange Fimbulvinter og Ragnarok – verdens undergang.
I dette forløb får eleverne indsigt i tidsperioden jernalder. Forløbet styrker forståelsen af den ældste danske historie, og hvordan skriftlige kilder, arkæologiske fund og videnskabelige undersøgelser bidrager til ny viden om livet og klimaet i jernalderen gennem rollespil og historiske værksteder. Forløbet træner desuden eleverne i at samarbejde om et fælles mål.
Aktiviteter
Eleverne opdeles i 3 eller 4 lige store grupper (alt efter antal elever), som alle skal løse de givne opgaver, som skal lede landsbyen igennem klimakaosset.
Opgaverne er:
- Vælg en høvding, som senere skal dyste mod de andre høvdinge. Begrund valget.
- Lav en ceremoni til at formilde de vrede guder.
- Digt en historie om Fenrisulven.
- Slå ild og pas bål (ildslagning er kun for de store elever).
- Lav en eller flere lerfigurer (modeller ses hos vejleder).
- Lav en styrkemand/kvinde (model ses hos vejleder).
- Grut korn til mel.
- Pisk smør.
- Spejl et æg.
Til sidst mødes alle igen ved kultcirklen i landsbyen, hvor det skal afgøres, hvem der har klaret sig bedst. Desuden kåres den stærkeste høvding. Gruppen med flest point får valgt deres høvding som øverste høvding på Hvolris. Det er den gruppe, som er bedst egnet til at få landsbyen igennem de hårde tider.
Lærerne må ikke afsløre de enkelte opgaver inden ankomsten til Hvolris. De afsløres som en del af rollespillet. Mængden og arten af opgaver tilpasses efter alder og tidsramme.
Forløbet finder sted i landsbyen. Eleverne iføres jernaldertøj.
I hovedbygningen kan eleverne kan se Hvolris’ udstilling og handle i museumsbutikken efter ønske.
Hvolris stiller med en vejleder, som fortæller, styrer slagets gang og instruerer i håndværk.
Lærerne hjælper til med at engagere eleverne, men det er vigtigt, at eleverne tager ansvar og løser opgaverne selv uden for megen indblanding fra voksne. Ved mindre elever, 3.-4. klasse, fordres en lærer for hvert hold.
Forberedelse
Ved ankomsten får børnene at vide, hvordan de skal omgås Hvolris’ dyr, materialer og værktøj for at passe bedst muligt på det hele.
Alle aktiviteter foregår udendørs, så tag fornuftigt fodtøj/tøj på efter vejret.
Inden ankomsten til Hvolris deles eleverne alt efter antal op i tre eller fire lige store grupper.
Inden ankomsten lærer eleverne om:
- Myten om Fenrisulven.
- Oplysninger fra naturen om klimaet i jernalderen og nu – isboringer, tælle årringe, skriftlige kilder.
- Eleverne hører om de ofringer, jernalderfolkene foretog for at formilde de vrede guder. Undersøg ofringer af brakteater i den kritiske periode.
(Sendes som undervisningsmateriale)
Efterbehandling
Diskuter på klassen livsvilkårene i 500-tallet kontra vilkårene i dag, især med fokus på forbrug af tøj, madvarer og brændsel. Lav evt. en planche om dagens aktiviteter.
Forløbet kan indgå i historieforløb om jernalder/oldtid, i natur/teknologi om jordens ressourcer og/eller i håndværk og design om fremstilling af egne brugsgenstande.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter. Find inspiration i relevant materiale bl.a. på Gyldendals portaler.
