UngRingsted

Demokrati for alle

Træn demokratiet i praksis. Eleverne styrker deres mod, stemme og forståelse for demokrati gennem cases, spil og gruppearbejde – og lærer, hvordan de kan få indflydelse i både skole og samfund.

Klassetrin: 5., 6., 7., 8., 9., og 10. klasse


Forløbsbeskrivelse:
Demokrati er ikke bare noget, man lærer om én gang – det er en færdighed, man øver gennem hele livet. For at eleverne kan udvikle deres demokratiske forståelse, skal de have mulighed for at blive hørt, og have indflydelse på beslutninger, både i og uden for skolen.
 

I undervisningen arbejder vi med elevernes demokratiske dannelse ved at styrke deres selvtillid til at engagere sig aktivt i både det store samfundsdemokrati og det helt nære, som de møder i skolen. Gennem cases, gruppearbejde og spil giver vi eleverne de nødvendige redskaber til at navigere i og bidrage til elevdemokratiet. Målet er at skabe et trygt rum, hvor eleverne tør tage ordet, stille spørgsmål og stille sig kritisk over for beslutningsprocesser. Ved at inddrage eleverne i konkrete demokratiske processer, hjælper vi dem med at forstå, hvordan deres stemme kan gøre en forskel i deres hverdag.
 

Praktisk info:
Vores undervisningsforløb er udviklet med afsæt i “Deltag i Valgugen 2025”, der sætter demokrati og medbestemmelse på skoleskemaet og giver både lærere og elever værktøjer og motivation til at styrke elevdemokratiet. Bemærk, at alle elever til elevrådene skal være valgt senest 1. oktober og at den Fælleselevrådsdag i år er planlagt til d. 26 september 2025.


Afvikles:
uge 36 - 39 (2025)

close up afstemning

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler. Privat- og friskoler 600 kr.
Max deltagere:
27 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Samfundsfag - Politik
Fag:
Samfundsfag
Læringsmål:
Kompetencemål: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.