CLAY Keramikmuseum Danmark

Designproces og hverdag

Hvordan designer man fx en tallerken, der mindsker madspild eller en kop, der sænker stressniveauet? Eleverne arbejder med de indledende faser af en designproces med fokus på samarbejdsdreven innovation, brainstorming, skitsering og prototyping.

FORLØBSBESKRIVELSE:

Hvad kan keramikken få os til at gøre? Hvordan påvirker former, farver og figurer vores måde at fortolke keramikken på? Kan keramik få os til at føle, tænke eller agere på nye måder? Udstillingen Keramikkens Magi er fyldt med kunstværker, der kan give én lyst til at gøre noget. Kan en vase motivere os til at gå en tur i skoven? Eller kan en skulptur give os lyst til at rejse til månen? Og hvordan designer man et symbol, som så får en museumsgæst til netop at gøre dette?

Forløbet indeholder værksamtaler om keramikkens måder at kommunikere til os på gennem former, farver og motiver m.m. Den praktisk-æstetiske del af workshoppen består af gruppeøvelser, hvor eleverne i mindre grupper sammen designer et symbol til ét af museets værker. Under øvelsen prøver eleverne kræfter med udvalgte dele af en designproces. 

Designproces og hverdag. Foto CLAY Keramikmuseum

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
750 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - materialer
Fag:
Dansk, Håndværk og design, Innovation og entreprenørskab
Læringsmål:
Forløbets overordnede mål er at introducere eleverne til keramikken som et visuelt medie, de kan bruge til at løse designrelaterede problemstillinger. Derudover styrker forløbete elevernes evne til at forholde sig til og bearbejde temaer i eget og andres liv samt tænke innovativt og løsningsorienteret i samarbejde med andre. Eleverne fortolker aktuelle problemstillinger og afprøver forskellige idéudviklingsmetoder som brainstorming, skitsering og prototyping af i praksis.

Læs hvordan forløbet understøtter kompetencemålene for Dansk og Håndværk og design i PDF-filen "Forløbsbeskrivelse - DESIGNPROCES OG HVERDAG - 7.-10. klasse" (under "Forløbsbeskrivelse").

Se alle tilbud fra: