Det daglige brød – bagning med fuldkorn
I første del af undervisningsforløbet introduceres de kvalitative forskelle på forskellige kornarter og de overvejelser, som ligger bag den formalingsgrad og udmalingsgrad, man vælger til sit mel.
Eleverne skal derefter blive dus med begreberne formalingsgrad og udmalingsgrad.
Eleverne inddeles nu i grupper, som hver får udleveret basisopskrifter med de overordnede retningslinjer for en brøddej. Med udgangspunkt i oplægget fra første del af forløbet og under løbende vejledning fra Kornets Hus’ formidler skal eleverne selv færdiggøre opskriften på deres brød og kvalificere deres valg i den forbindelse.
F.eks. kan eleverne selv være med til at bestemme, hvor fint deres mel skal males, hvilken sort de vil bruge, og hvor meget gær de vil anvende. Løbende skal eleverne notere de valg, som de træffer, og gøre sig overvejelser om de forventede konsekvenser af deres beslutninger. Afslutningsvis opsummerer og gennemgår underviseren fra Kornets Hus elevernes resultater.
Her vil vi også perspektivere til bredere spørgsmål om kornets rolle i fremtidens fødevaresammensætning og de sundhedsmæssige overvejelser.
Der vil være pauser undervejs, og til slut vil der være mulighed for en frokostpause, før vi samler op på dagens hovedpointer.