Steno Museet

Det danske sundhedssystem (Udskolingen)

Danmark er kendt for at have et af verdens bedste sundhedssystemer.

Gennem mødet med historiske fortællinger, globalt udblik og aktuelle problemstillinger får eleverne et bredt og reflekteret indblik i udviklingen af det danske sundhedsvæsen. I workshoppen kommer eleverne omkring på museet og oplever sygdomsforebyggelse og -behandling i et historisk perspektiv.

Første stop er epidemier. Med afsæt i tuberkulose, polio og AIDS kommer vi omkring opdagelsen af bakterier, udviklingen af vacciner, og hvordan vores sundhedssystem har imødegået epidemier. Herefter er fokus på medicinske fremskridt, hvor eleverne får mulighed for at diskutere, hvad de synes, er det største nybrud: retten til lægehjælp, forebyggende tandpleje, røntgen eller organtransplantation. Sundhedsvæsenet byder på dilemmaer og store spørgsmål, og vi faciliterer en spændende og højaktuel debat, hvor eleverne får lov at prioritere mellem forskellige sundhedsfaglige behandlinger og tiltag.

Formål:

  • Eleverne får kendskab til sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme i et historisk perspektiv.
  • Eleverne får en forståelse for den danske model, og hvordan sundhedsvæsenet i en velfærdsstat fungerer.
  • Eleverne forholder sig til medicinske fremskridt og de muligheder og udfordringer, der følger med dem.
Børn og voksne kigger på røntgenapparat i træ i udstillingen Gentests og tandbørster
Foto

Søren Kjeldgaard

©

Science Museerne

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
15 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Perspektivering, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Politik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Biologi, Historie, Samfundsfag, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Eleverne kan sætte sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme i en historisk ramme og et nutidigt perspektiv.

Eleverne har viden om Danmark som velfærdsstat.

Eleverne kan forholde sig til de udfordringer og muligheder som medicinske fremskridt bringer med sig og som vi, som samfund, må handle på.