Skole-Kirke-Samarbejdet i Skanderborg-Odder

Det er løgn!

Må man egentlig lyve?
Lange næser, flakkende øjne og svedige håndflader. Man må ikke lyve. Eller må man?

Løgn er noget, som de fleste på et eller andet tidspunkt har stiftet bekendtskab med. Man kan måske endda hævde, at løgnen er en menneskelig grunderfaring og et vilkår, man som menneske må leve med.

 

Halve sandheder og hvide løgne

I dette projekt om halve sandheder og hvide løgne skal eleverne gennem forskellige cases og dilemmakort undersøge, hvilken rolle løgnen spiller i kristendom, islam og i samfundet.

 

Eleverne skal bl.a. forholde sig til disse spørgsmål: Hvordan forholder religiøse tekster sig til det at lyve? Hvad siger præsten? Hvad siger imamen? Er det altid forkert at lyve? Kan det, der er sandt for nogle, være en løgn for andre?

Kortspillet Løgnhals

Til projektet er endvidere udviklet kortspillet Løgnhals, hvor eleverne gennem en legende tilgang skal beskæftige sig med forskellige aspekter af det at lyve.

Afslutningsvis kan eleverne lave et kreativt produkt, som kan benyttes til afgangsprøven.

 

Projektet indeholder:

Lærervejledning

Dilemmakort

Kortspillet Løgnhals

Inspiration til prøveoplæg og produkt

 

Husk lærerkursusmed Filosofipatruljen d. 10. september 2025 kl. 14.00-16.30.

Dreng med lang næse - piger, der hvisker
Foto

Els Cools

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
Undersøgelse af løgnens rolle i kristendom, islam og i samfundet generelt.