NaturBornholm

Dissektion

En meget praktisk workshop, hvor eleverne kommer til at dissekere et pattedyr - en mus - for at se på de mange vitale organer, som et pattedyr har, og finde ud af deres funktioner.

Anatomi

Med udgangspunkt i elevernes egen viden om menneskekroppens opbygning, muskler og organer opsætter eleverne samlet forventninger til, hvad der er inden i en mus, og hvordan dens anatomi er opbygget. Forløbet foregår i Naturværkstedet og er tilrettelagt således, at eleverne i grupper får mulighed for at dissekere en mus. Under kyndig vejledning åbner de musen fra bugen og tager herefter organerne ud og sætter navn på. Der lægges især vægt på lunger, hjerte og fordøjelsessystemet.
Musens anatomi sættes herefter i relation til forskellige dyregrupper som fisk, fugle og invertebrater.

Før: Det faglige udbytte af forløbet øges, hvis eleverne er grundigt forberedt på, at de selv skal dissekere mus. Desuden vil det være en god idé at have diskuteret etik omkring aflivning og dissektion, samt set på menneskets anatomi.
 

Efter læringsaktiviteten med naturvejlederen kan I blive i Naturværkstedet og fortsætte med endnu en dissektion af f.eks. fisk eller regnorme – dog på egen hånd, og med dyr i selv medbringer. I skal blot på forhånd have booket Naturværkstedet.


Praktisk information:

 

Hvornår: hele året


Tag gerne billeder med tablets eller mobiltelefoner under forløbet til brug for det videre arbejde med emnet.
Efter forløbet skal klassen rydde op, vaske udstyret op og stille det til tørring, sætte stole op og feje i lokalet.


Baggrundsmaterialer:

Dissektionsvideoer:

Arbejdsark til forløbet:

Anatomi
Anatomi
Foto

NaturBornholm

©

NaturBornholm

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
650 kr.
Yderligere priser:
Kræver årskort for skoler til NaturBornholm. Uden årskort: 100 kr. pr. elev (min. 15 elever), plus entré til NaturBornholm.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Undersøgelse:
Mennesket (4. klasse) Undersøgelser i naturfag (6. klasse)

Modellering:
Mennesket (4. – 6. klasse)

Kommunikation:
Ordenskab (4. – 6. klasse)