Dissektion og etik
Inden dissektionen skal eleverne forholde sig til de dyreetiske overvejelser, der hænger sammen med en dissektion. Hønens anatomi relateres til menneskets, og der lægges især vægt på lungekredsløbet, blodkredsløbet, fordøjelsessystemet samt forplantning. Undervisningen afsluttes med en fælles fodring med de dissekerede dyr i et af Havens anlæg.
Målgruppe: 7.-10. Klasse
Vi har haft blandende oplevelser med 7. klasser og dette forløb, og har for en periode kun udbudt oplægget fra 8-10.klasse. Hvis du booker forløbet som lærer til en 7.klasse, forventer vi derfor, at klassen er velforberedte på hvad der skal ske. I kan med fordel forberede jer på besøget ved at gennemgå undervisningsoplægget ”Etik” og tale om, hvad der forventes af eleverne, når vi afliver dyr for at lære af deres anatomi.
FØR ZOO, I ZOO OG EFTER ZOO
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på skolen har forberedt besøget.
Det forventes at eleverne er grundigt forberedt på, at de selv skal dissekere høns og I har diskuteret etik omkring dissektion og dyr.
Download lærervejledningen og tilhørende arbejdsark 1, arbejdsark 2 og faktabokse hvor vi giver et forslag til hvordan I kan arbejde med etik og moral.
Nøgleord
Anatomi, lungekredsløb, blodkredsløb, fordøjelsessystemet, forplantningssystemet, etik.
