DUKKER I SPIL
De skal arbejde med følelser og undersøge, hvilke følelser dukkerne udstråler. Processen er med udgangspunkt i Sebastian Møller Jørgensens værk "Gul Stue".
Forløbet er bygget op over de æstetiske læreprocesser beskrevet af Merete Cornet Sørensen og Bennyé D. Austring.
Impuls: Eleverne indbydes til kunsthallens undervisningslokale. Her taler vi om følelser og undesøger, hvordan man viser sine følelser og kan se på andre, hvordan de har det. Eleverne får eksempler på, nogle af de følelser, de kommer til at mærke ved at se værkerne i kunsthallen. Eleverne skal vise med kroppen, hvordan man er glad, hvordan man er ked af det eller vred. Vi laver også en enkelt dramaøvelse.
Gruppearbejde: Eleverne skal hver især vælge en dukke, som med deres kropssprog viser en følelse. Eleverne arbejder i grupper, hvor de får en tegnet dukke, som er udgangspunktet for den følelse, de gerne vil vise eller gerne vil lære bedre at kende. De skal nu farvelægge deres dukke og sætte den på en pind.
Visning og ny impuls: Eleverne får en omvisning i udstillingen LANDING 2026, hvor der er fokus på værket "Gul Stue", der består af 24 børn og fire pædagoger iført i 1:1.
Gruppearbejde: Eleverne har nu en dukke hver, som de selv har farvelagt efter at have set den originale dukke. Nu får eleverne et lille dukketeaterstykke, som de skal øve sig på.
Afsluttende visning: Eleverne viser deres færdige dukker samt teaterstykket frem for hinanden.
Evaluering: Eleverne evaluerer med emojis, hvordan de synes forløbet har været.