Dyr og klimaforandringer i Nordatlanten
Vi skal lære arktiske dyr at kende, som ikke lever i den danske natur, og høre om, hvordan deres liv bliver anderledes, når det bliver varmere. Men vi skal også opleve, hvordan mennesker i Nordatlanten lever i og af naturen – og betragter den som en ressource.
Vi skal blandt andet lege fuglefangst i det færøske fuglefjeld, hoppe fra isflage til isflage som isbjørnen i Grønland og lege, at vi er islandske polarræve på jagt efter noget lækkert.
Som del af forløbet skal vi snakke om, hvad vi kan gøre for at gøre klimaforandringerne så små som muligt, så Odense Kommune bliver klimaneutral i år 2030, og dyrene får nemmere ved at klare sig.
Forløbet finder sted foran vores interaktive formidlingsreol, hvor man må se og røre ved tingene.
Forløbene inkluderer:
- Et didaktiseret forberedelsesmateriale, som fremsendes efter booking.
- Et fysisk forløb i Nordatlantisk Hus med fokus på læring om Grønland og Færøerne gennem oplæg, oplevelser og sansning.
- Mulighed for at arbejde videre med emnet i et projektorienteret forløb på skolen.
- Et evalueringsmateriale, der indeholder et spørgeskema og en digital quiz, hvor eleverne kan genopfriske deres læring om Rigsfællesskabet.
Ved henvendelse vil det være muligt at tone forløbene i samråd med husets skoletjenesteansvarlige i forhold til lærere og elevers ønsker og behov.
Projektet er finansieret af Augustinus Fonden, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Odense Kommune og Børne- og Undervisningsministeriet.
