ELEKTRISK INNOVATION – i hælene på Pac-Man
Læringsforløbet udfolder sig på Danmarks nye kommunikationsmuseum ENIGMA, der åbner d. 1. oktober 2022. Museet åbner med fire udstillingsområder, der med udgangspunkt i kommunikationshistorien giver perspektiv på den digitale verden, vi lever i i dag.
På museet bygger eleverne deres egne gamecontrollere med pap, malertape og læringsteknologien Makey Makey. Det er en lille printplade, der kan gøre alle elektrisk ledende materialer til controllere – lige fra bananer til blyantsstreger. Eleverne finder inspiration i ENIGMAs udstillinger, hvor de kan opleve kommunikationshistoriens elektriske innovationer og prøve historiske computerspil og arkade-maskiner, der alle sprudler af teknologisk kreativitet.
Forløbet består både af innovationsworkshoppen på ENIGMA og et forberedelsesmateriale, som I skal arbejde med inden besøget. Forberedelsesmaterialet er estimeret til 5 lektioner. Det består af en række videoer og øvelser med naturfaglige undersøgelser. Her bliver eleverne bl.a. introduceret til engineering og innovationsmodellen – med opfindelsen af telefonen som eksempel. I undersøgelsesfasen eksperimenterer eleverne med elektriske kredsløb og undersøger, hvilke materialer der er elektrisk ledende. Forberedelserne tager udgangspunkt i dette materiale: https://sites.google.com/view/enigma-engineering-days/start
