Sorø Kunstmuseum

At elske billeder - Ikoner, popkultur og billedets kraft

Efteråret 2025 og foråret 2026 viser Sorø Kunstmuseum særudstillingen Det elskede billede.
Udstillingen sætter fokus på kærlighedens kraft i billedskabelsen og i brugen af billeder til at bede, trøste, hylde, mindes og forelskes.

Om forløbet:
Hvad vil det sige at elske et billede? Er billeder blot repræsentationer – eller kan de få en form for liv og følelsesmæssig kraft?

Med udgangspunkt i særudstillingen Det elskede billede diskuterer vi billedets rolle historisk og i nutidens billedkultur. Fra ortodokse ikoner og religiøse ritualer, over Warhols popkulturelle ikoner, til samtidens værker der stiller spørgsmål til de følelsesmæssige bånd, vi kan have til billeder eller symboler for kærlighed og følelser. 
Eleverne arbejder analytisk og reflekterende med værkerne ud fra billedsamtaler, kontekst og teori. Vi undersøger bl.a., hvordan billeder kan skabe affekt, hvordan de fungerer som kulturelle og sociale ikoner, og hvordan de kan udløse kærlighed, længsel eller kritik.

I forløbet med værksted arbejder eleverne selv med at skabe et billede, der afspejler noget, de elsker eller tillægger ikonisk værdi. De eksperimenterer med klassiske materialer (æg + pigment) og diskuterer, hvad der sker, når noget personligt ophøjes til ikonstatus.


OBS. Forløbet kan bookes i perioden 07.11.2025–22.02.2026 

 

Tekst med udstillingenstitel og foto af et ortodoks ikon maleri
Ortodoks ikon af Gudsmoder Korsunskaja, 18. årh.
©

Sorø Kunstmuseum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
400 kr.
Yderligere priser:
2 timer m. værksted: 850 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Ungdomsuddannelse
Erhvervsuddannelse:
EUD, EUX, Læreruddannelser, Tekniske skoler
Ungdomsuddannelse:
HF, HHX, HTX, STX, VUC
Fag:
Billedkunst, Dansk, Historie, Mediefag, Religion
Læringsmål:
• Eleverne får viden om billedets rolle som religiøst, kulturelt og populærkulturelt ikon.
• De opnår færdigheder i at analysere og perspektivere kunstværker ud fra kunsthistoriske og kulturteoretiske begreber (fx ikon, idol, affekt, billedkultur).
• De udvikler kompetencer til at reflektere kritisk over egen og andres brug af billeder i forskellige historiske og sociale sammenhænge.