Den Fynske Landsby

En fremtid vi ønsker (gratis)

Vi står i dag overfor klimamæssige forandringer og fremtiden kan synes håbløs, for hvad kan man selv gøre?
Eleverne lærer om landbrugets udvikling i 1700- og 1800-tallet gennem en rundvisning. Dengang levede vi mere klimaneutralt, men det betød også sult og dårlige levevilkår. Gennem en udvikling, hvor vi har lært at vækste, har vi fået gode levevilkår, men på bekostning af naturen og klimaet. Kan vi finde en måde at leve på, hvor vi lever godt, samtidig med at vi passer på vores jord?

Med viden om fortiden arbejder vi med, hvordan vi ønsker at leve i fremtiden.

Vi starter med en rundvisning, hvor eleverne kommer igennem perioder med forandring i landbrugssamfundet. Undervejs i rundvisningen er der øvelser og dialog, der aktiverer elevernes forestillingsevne og at kunne se et emne fra flere vinkler. Efter rundvisningen, der omhandler det historiske perspektiv, rykker vi perspektivet til nutiden og har en dialog om levemåder, ressourceforbrug, værdier, vækst eller det, der optager eleverne mest i forhold til den verden vi lever i. Til sidst i forløbet arbejder vi med fælles forestillingsevne. Når vi sammen forestiller os en fremtid sammen, styrker det vores relationer og vi kan arbejde mod en fremtid vi ønsker med mere håb. Det gør vi gennem øvelser, der til slut munder ud i at eleverne producerer korte scener til et fremtidsdrama.

Forløbet er gratis takket være en bevilling fra Nordea-fonden.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
0 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Ungdomsuddannelse
Ungdomsuddannelse:
HF, HHX, HTX, STX, VUC
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Historie
• Eleven har viden og kan indgå i drøftelser om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt.
• Eleven har viden og kan indgå i drøftelse om historisk udvikling.

Samfundsfag
• Eleven har viden om bæredygtig udvikling og økonomisk vækst.
• Eleven kan redegøre for problemstillinger og muligheder vedrørende bæredygtighed og økonomisk vækst.

Dansk
• Eleven kan udtrykke sig præcist og nuanceret i fælles dialog
• Eleven kan være medskabende i et kunstnerisk produkt
• Eleven har viden om manuskriptskrivning og formalia