En fremtid vi ønsker (gratis)
Eleverne lærer om landbrugets udvikling i 1700- og 1800-tallet gennem en rundvisning. Dengang levede vi mere klimaneutralt, men det betød også sult og dårlige levevilkår. Gennem en udvikling, hvor vi har lært at vækste, har vi fået gode levevilkår, men på bekostning af naturen og klimaet. Kan vi finde en måde at leve på, hvor vi lever godt, samtidig med at vi passer på vores jord?
Med viden om fortiden arbejder vi med, hvordan vi ønsker at leve i fremtiden.
Vi starter med en rundvisning, hvor eleverne kommer igennem perioder med forandring i landbrugssamfundet. Undervejs i rundvisningen er der øvelser og dialog, der aktiverer elevernes forestillingsevne og at kunne se et emne fra flere vinkler. Efter rundvisningen, der omhandler det historiske perspektiv, rykker vi perspektivet til nutiden og har en dialog om levemåder, ressourceforbrug, værdier, vækst eller det, der optager eleverne mest i forhold til den verden vi lever i. Til sidst i forløbet arbejder vi med fælles forestillingsevne. Når vi sammen forestiller os en fremtid sammen, styrker det vores relationer og vi kan arbejde mod en fremtid vi ønsker med mere håb. Det gør vi gennem øvelser, der til slut munder ud i at eleverne producerer korte scener til et fremtidsdrama.
Forløbet er gratis takket være en bevilling fra Nordea-fonden.