Er det bæredygtigt?
Interesserer du dig for bæredygtighed, klima og innovativ tænkning? Og vil du og din klasse gerne vide mere om, hvordan man arbejder med langtidsholdbarhed, mangfoldighed og byens rum i moderne byplanlægning? Så tag med på bevidsthedsdannende byvandring i Københavns inderhavn, hvor vi går på opdagelse i byen og vurderer arkitekturens bæredygtighed.
Er det bæredygtigt? er en fængende og lærerig undervisningsoplevelse, hvor dine elever stifter bekendtskab med bæredygtig byudvikling og innovative løsninger. Samlet drager I med DACs underviser ud på en opsøgende byvandring, hvor dine elever undersøger og vurderer fem forskellige nyere byggerier og byrum langs Københavns havn.
På byvandringen med DAC, kommer eleverne i grupper til at kortlægge og indsamle informationer om bygningsværkerne. Vi gennemgår i fællesskab begrebet bæredygtighed og udfordrer de unge og deres nyerhvervede viden.
Er det bæredygtigt? vil give dine elever redskaber til at forstå og debattere bæredygtig byudvikling og de bæredygtige visioner, der arbejdes med i København. Den nye indsigt vil klæde de unge på til at tage kritisk stilling til de byrum, de bevæger sig i, og inspirere dem til at påvirke fremtidens byer.
Mødested: Skuespilhusets nordøstlige indgang
En rute på Ca. 3,5 km
Byvandringen ender ved BLOX
FØR byvandringen med DAC
Er det en fordel at din klasse har læst en række artikler om bæredygtighedsbegrebet, Brundtlandrapporten, samt udvalgte dele af Københavns kommunes handlingsplan for verdensmålene. Dyk ned i specifikke verdensmål, f.eks. nr. 6: Rent vand og sanitet, nr. 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund, nr. 13: Klimaindsats, nr. 14: Livet i vand, nr. 15: Livet på land oa. for at forstå konkrete projekter, der kan bidrage til verdensmålene.
EFTER byvandringen med DAC
… har dine elever mulighed for at lave deres egen bæredygtige byvandring i skolens lokalområde og overføre de værktøjer og den viden, de har tilegnet sig, til eget hverdagsmiljø.
Er det bæredygtigt? kan indgå i et længerevarende forløb, eksempelvis i samarbejde med andre fag, såsom Almen Studieforberedelse, Billedkunst, Biologi, Design og Arkitektur, Design, Geovidenskab, Historie, Innovation, Naturgeografi og Samfundsfag.
Materialer til lærerens før- og efterarbejde
Brundtland rapporten
Hvad er bæredygtighed
Københavns Kommunes handlingsplan for FN’s verdensmål