Fabrikanten
Et undervisningsforløb, hvis formål er at sætte eleverne ind i nogle af de problemstillinger, en fabrikant stod med i 1950'erne-1980'erne.
I grupper repræsenterer eleverne hver en nyopstartet tekstilvirksomhed i 1950'erne. Deres virksomhed! Undervejs i forløbet tager de beslutninger om, hvordan deres virksomhed skal drives, og til slut kommer de med et kvalificeret bud på de værdier, som virksomheden bygger på. Mon den vil overleve?
Afsættet er de problemstillinger, som en fabrikant stod med, når han skulle opstarte en virksomhed i tiden efter 2. verdenskrig. Hvordan han måtte ændre kurs for at sikre sin virksomheds overlevelse som en følge af de forandringer, verden bød på i tiden 1940-1980’erne.
En rød tråd i forløbet er forandringer og følgerne heraf, som relateres til elevernes egen hverdag, fx fællesskaber. Formålet er at inspirere til en fortrolighed med dansk historie i en global sammenhæng med afsæt i Hernings lokale tekstilhistorie. Museet ønsket at styrke elevernes samarbejdsevner og nysgerrighed via dialog og fortælling. At eleverne, med udgangspunkt i deres egen nutid, bruger fortidens forandringer til at reflektere over fremtiden.
Rammen er museets udstillinger. Kom og vær med!