FAGENE I DET FRI - KYSTEN
Forløbsbeskrivelse
Dette forløb er bygget op omkring udvalgte færdigheds- og vidensmål for faget natur/teknologi efter 2.klasse Forløbet tilpasses dog til ældre elevers kompetencer.
Forløbet Kysten sætter fokus på de forskellige biotoper der er knytter sig til de kystnære områder. Her undersøges stenrevet, sandbunden, ålegræsset og tangbælterne. Der arbejdes med redskaber til indfangning af dyr, samt artsbestemmelse af dyrene.
Krabbefangst kommer man heller ikke uden om på disse ture. Der arbejdes igen med redskaber, og fokus på hvor krabberne befinder sig.
Eleverne guides gennem de forskellige områder, og samtalen rettes mod, hvorfor der ikke er de samme dyr alle steder.
Vi kommer i forløbet ind på det at observere, kategorisere og på hvilken måde man, ved hjælp af redskaber, kan gøre observationerne mere detaljeret. Eleverne vil her arbejde med lup, og skal på bedste vis illustrere, hvad de ser gennem øje, lup gennem tegning.
I forløbet vil der være fokus på at eleverne samarbejder i små grupper, og det at færdes i naturen på en hensigtsmæssig måde. Der fokuseres ligeledes på at behandle de fangne dyr med respekt, og genudsættelse af dyrene.
Naturskolen medbringer materialer til arbejdet.
