FAGENE I DET FRI - NUMBER POEMS
De ”efterlader” digtene i det område, de er blevet til. Det kan være i form af skrivning med kridt på en vej/ med pind i sand eller, hvad der giver mening på stedet, hvor man arbejder med number poems.
Undervisningen foregår på et naturområde, og hvis muligt gerne med asfalt eller fliser i nærheden. Eleverne skal indsamle forskellige ting, som de får øje på i naturen, og bruge dem som inspiration til digtets indhold.
Eleverne deles i grupper, hvor de sammen skal formulere et nummerdigt. Som begyndelse skal de indsamle forskellige ting i naturen: Når de har gjort det, skal digtet skrives efter følgende rækkefølge: Number – Adjective – Alliteration – Noun. ( se arbejdsark)
Eksempelvis: “Three green, spiky, conker-cases.” Gruppen skriver deres verselinjer i numerisk orden som et digt med kridt på asfalt/fliser, med en pind i sand eller på papir til at tage med hjem. De færdige digte fotograferes, de fysiske ting tages med hjem til skolen, og bruges i forbindelse med udstilling af digtene.
Der arbejdes med elev ark 1 og 2
Ideer til materiale liste
- Kridt.
• Mobiltelefoner (kamera) og papir til notater.
• Ordlister med engelske adjektiver i alfabetisk orden (laminerede).
• Ordbøger (bøger/elektronisk), der tages med ud og til opslag hjemme.
