Fredensborg Naturskole

FAGENE I DET FRI - NUMBER POEMS

Eleverne bruger naturen som inspiration til skrivning af Number Poems.

De ”efterlader” digtene i det område, de er blevet til. Det kan være i form af skrivning med kridt på en vej/ med pind i sand eller, hvad der giver mening på stedet, hvor man arbejder med number poems.

Undervisningen foregår på et naturområde, og hvis muligt gerne med asfalt eller fliser i nærheden.  Eleverne skal indsamle forskellige ting, som de får øje på i naturen, og bruge dem som inspiration til digtets indhold.

Eleverne deles i grupper, hvor de sammen skal formulere et nummerdigt. Som begyndelse skal de indsamle forskellige ting i naturen: Når de har gjort det, skal digtet skrives efter følgende rækkefølge: Number – Adjective – Alliteration – Noun. ( se arbejdsark)

Eksempelvis: “Three green, spiky, conker-cases.” Gruppen skriver deres verselinjer i numerisk orden som et digt med kridt på asfalt/fliser, med en pind i sand eller på papir til at tage med hjem.  De færdige digte fotograferes, de fysiske ting tages med hjem til skolen, og bruges i forbindelse med udstilling af digtene.

Der arbejdes med elev ark 1 og 2

Ideer til materiale liste

  • Kridt. 

• Mobiltelefoner (kamera) og papir til notater.

• Ordlister med engelske adjektiver i alfabetisk orden (laminerede). 

• Ordbøger (bøger/elektronisk), der tages med ud og til opslag hjemme.

Number Poems
Foto

Charlotte Åsell P.

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
0 kr.
Yderligere priser:
Gratis for Fredensborg kommunes folkeskoler
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Engelsk - Mundtlig kommunikation, Engelsk - Skriftlig kommunikation
Fag:
Engelsk
Læringsmål:
SKRIFTLIG KOMMUNIKATION
Eleven kan forstå og skrive længere, sammenhængende tekster med forskellige formål på engelsk.
• Skrivning – Eleven kan udtrykke sig skriftligt afpasset formål; Eleven har viden om tekstskabeloner.
• Sprogligt fokus – Eleven kan skrive med rimelig sproglig præcision. Eleven har viden om funktionel
grammatik.
• Sproglæringsstrategier – Eleven kan anvende modeltekster i arbejdet med egne tekster; Eleven har
viden om modeltekster.
KILDE: FÆLLES MÅL / ENGELSK

Se alle tilbud fra: