Fattigdom, fællesskab og forandring
Og hvad kan vi bruge det til som elev på en social- og sundhedsfagliguddannelse på GF2?
Omdrejningspunktet i det sanselige undervisningsforløb er, at eleverne på GF2 får brugt deres spirende faglighed i mødet med fortidens udfordringer blandt den brede arbejderbefolkning. De undersøger temaer som ergonomi, hygiejne, arbejdsmiljø, alkoholkultur, leve- og arbejdsvilkår og sammenligner forholdene dengang med nu.
Undervisningen er udviklet i samarbejde med undervisere fra SOSU H og har en taktil, undersøgende og sanselig form, der tilgodeser forskellige læringsformer og forudsætninger.
Fattigdom, fællesskab og forandring
Hvordan var det at flytte fra land til by i håbet om skabe et bedre liv? Blev forholdene bedre? Hvad var med til at forandre dem?
I undervisningen møder eleverne den daglige kamp for brødet gennem lange arbejdsdage, hårde arbejdsvilkår, klemte boligforhold og udsathed gennem fattigdom, sult, og en gennemgribende alkoholkultur. Det ensidigt gentagende arbejde på fabrikken og de spor, der sætter i kroppen. Fysisk hårdt arbejde, et liv med pligter, men uden rettigheder er hverdag for de mange forskellige mennesker, vi kalder for arbejderne.
Fremtidens fane
Fællesskaber på arbejdspladsen og i de spirende fagforeninger er med til at ændre vilkårene over tid. Dengang var parolen frihed, lighed og broderskab. Men hvad er værd og vigtigt at forandre i dag? Hvad kan lære af fortiden, der gør os klogere på nutiden og fremtiden?
Eleverne afslutter undervisningsforløbet med en praktisk og kreativ refleksion over deres eget kommende arbejdsliv og laver en fane, der sætter deres drømme og kampe på dagsordenen.
