Kongernes Samling - Koldinghus

Fra Enevælde til Grundlov

Skal din klasse arbejde med Grundlovens 175-års jubilæum? Kombiner din undervisning med et besøg på Koldinghus, hvor eleverne kan komme med På sporet af Grundloven. Frem til efterårsferien 2024 er der også mulighed for at se Frederik 7.s Grundlovspen fra 1849.

Eleverne besøger Koldinghus og får gennem fortælling, undringsopgaver og personlig stillingtagen kendskab til de sidste enevældige konger samt Grundlovens indførelse og senere ændringer.

Jeres forberedelse
Eleverne skal inddeles i grupper på tre til brug ved undringsopgaver.

Program

Ankomst – gennemgang af dagens program.

Rundtur på slottet med følgende nedslag og undringsopgaver undervejs:

  • Flora Danica, Christian 7. og Frederik 6. – Enevælde, overforbrug og censur.
  • Christian 8. – Bondeprotester og folkestyre som et nødvendigt onde.
  • Frederik 7. – Martsrevolutionen og Grundlovens indførelse.
  • De tre Grundlove 1849, 1915 og 1953 – Rettigheder og ændringer.

Tag selv stilling:

  • Hvad er den vigtigste rettighed i Grundloven?
  • Skal kvindelig værnepligt være en del af Grundloven?

Den Kgl. Workshop:

  • Indføring i en relevant kreativ kulturteknik.
Frederik 7. underskriver Grundloven 5. juni 1849.
Frederik 7. underskriver Grundloven 5. juni 1849.
Foto

P.J. Hagen, Det Kgl. Bibliotek (Public Domain)

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Gratis for skoler inden for Kolding Kommunes geografiske område. Øvrige skoler: 650 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Politik
Fag:
Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Kendskab til kanonpunkterne Grundloven 1849 samt Kvinders valgret.

Træning af personlig stillingtagen og at udtrykke sig mundtligt om historiske problemstillinger.

Viden om demokrati og enevældigt styre og vurdering af disse.

Indføring i relevant kulturteknik.