Fra solopgang til vækkeur
Dette undervisningsforløb ønsker at inspirere til læring om livsvilkår og fællesskaber inden for tekstilindustrien i Herning. At formidle de ændringer, som unge i 1950’erne oplevede, når de skulle flytte fra gårdene ude på landet og ind til byen.
En rød tråd i forløbet af livsvilkår og fællesskaber, som relateres til elevernes egen hverdag igennem deres fritid. Ønsket er at inspirere til en fortrolighed med dansk historie med et afsæt i Hernings tekstilhistorie. Via leg og dialog vil vi styrke elevernes samarbejdsevner og fællesskabsfølelse. Undervejs i forløbet vil eleverne bl.a. skulle løse opgaver med taktile elementer samt prøve på egen krop at arbejde på akkord.
Forløbet afvikles i Tekstilmuseets fantastiske omgivelser, hvor de gamle fabrikshaller bringer industrialiseringen helt tæt på. Lukker vi øjnene her, kan vi bruge fortiden til at forstå os selv i nutiden. Og hvad hvis vi kigger ud i verden? Hvordan ser det ud med livsvilkår og fællesskaber der?
