Karen Blixen Museum

Fuglestemmeskole - undersøg fuglenes kommunikation

Hvordan kender man forskel på fuglenes stemmer? Hvilken information indeholder fuglestemmerne? Og hvordan påvirker menneskeskabt støj fuglenes lydunivers?

Eleverne undersøger, sanser og lytter til forskellige fuglestemmer og lærer at artsbestemme fugle baseret på deres stemmer. Vi starter i museets flotte fuglerum, hvor eleverne øver sig i at genkende og beskrive særlige karakteristika ved de mest almindelige fuglestemmer. Undervejs perspektiverer eleverne over betydningen af kald og sang for fuglenes kommunikation, evolutionære tilpasninger og adfærd. Derefter går vi ud i Fuglereservatet, hvor eleverne lytter efter fuglestemmer og forsøger at artsbestemme fuglene baseret på lyd. Undervejs foretager eleverne iagttagelser af levende fugle ved brug af kikkert. Baseret på elevernes egne sanseindtryk og perspektiveringer taler vi om forskellige fuglearters tilpasninger og adfærd. Ved større elever perspektiverer vi til betydningen af menneskeskabt støj for fuglenes kommunikation. Undervejs udforsker vi Fuglereservatet, som bl.a. rummer 150 fuglekasser og et rigt fugleliv. 

Det var Karen Blixens store fascination af fugle, som førte til oprettelsen af Fuglereservatet på Rungstedlund. Karen Blixens Fuglereservat er et 15 Ha stort naturområde, som er helt unikt, idet det siden 1958 har været drevet efter Karen Blixens udstukne retningslinjer med målet at sikre optimal trivsel for fuglelivet. Karen Blixen var en pioner inden for naturbevarelse, og området rummer i dag mange væsentlige elementer for biodiversitet i form af hundredårige gamle træer, vildskov, åbent græsland med køer og heste, vådområder, dødt ved, krat og blomsterhave.

ELever lytter til fuglestemmer
Elever lytter til fuglestemmer
Foto

Annemette Kuhlmann

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
775 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Natur/teknologi
Læringsmål:
At eleverne får konkrete erfaringer med at undersøge, lytte og beskrive forskellige fugles stemmer.

At eleverne får erfaringer med at undersøge og artsbestemme levende fugle i felten baseret på deres stemmer.

At eleverne får kendskab til, at fuglenes forskellige stemmer indeholder livsvigtig information, der er udviklet gennem evolutionen som en tilpasning til fuglenes specialiserede levevis og adfærd.