Heerups Solsikker
I værkstedsforløbet Heerups Solsikker starter klassen med at gå i det kreative værksted sammen med museets kunstformidler for at forberede materialer. Hver elev tager malerskjorte på og pensler maling på kartonstykker, hvorefter malingen skrabes af, så der opstår flotte mønstre og farvespil. Kartonstykkerne hænges nu til tørre, og klassen fortsætter deres besøg på museet i udstillingen MANDS DRØM. Her går vi på opdagelse i kunstværker, hvor naturens former og farver optræder som motiver og symboler på de mennesker, steder og følelser, som er vigtige for Heerup som kunstner. Sammen snakker vi om, hvad naturen betyder for Heerup, og hvordan den optræder i hans kunst. Vi kigger især på hans kærlighed til solsikker – hvilke mønstre, former og farver bruger Heerup til at skabe sine solsikker med, og hvad betyder de for ham? Undervejs bliver vi klogere på Heerups arbejdsproces, mens vi finder inspiration til vores eget kreative arbejde med mixed media solsikker.
Efter omvisningen i udstillingen vender klassen tilbage til værkstedet og deres malerier, som nu er tørre. I denne sidste del af forløbet skal vi forvandle de flotte farver og mønstre i malerierne til solsikker ved at klippe både hjerteformede blade ud til stilken og mere organiske kronblade ud til solsikkens hoved, så vi kan sætte dem sammen i en collage. Her komponerer hver elev sin egen solsikkes form og giver den et personligt udtryk – til sidst limer vi solsikken op på en baggrund af a3 karton og silkepapir, føjer pailletter til solsikken og signerer vores værk. De færdige værker samles sammen og tages med hjem til skolen, hvor de evt. kan blive del af en farvestrålende kunstudstilling i klassen.
