Glyngøre Kulturstation

Her har jeg rod

Klassetrin: 2.-6. klasse
Hvad er en egn? Og hvad vil det sige at have rødder i et bestemt område?
Eleverne introduceres til egnsidentitet gennem udtrykket ”at have rødder”, og udtrykket er omdrejningspunktet for den læring og de aktiviteter, eleverne bliver præsenteret for. Forløbet er dels en præsentation af vores udstilling, hvor fjorden og livet på Glyngøreegnen er i centrum, og dels afslutningsvis en refleksion over elevernes egne rødder – deres egen egn. Gennem oplæg suppleret af kreative, sanselige og reflekterende opgaver kommer eleverne tættere på, hvad det vil sige, at have rødder i Glyngøre, mens de samtidig bevæger sig nærmere en forståelse af deres egne rødder.

Klassetrin: 2.-6. klasse
Fag: Historie, dansk
Varighed: Ca. 45 min + transport
Antal: 20 elever – ved større hold kan de deles
Sæson: Hele året
Pris: Gratis for institutioner og skoler fra Skive kommune. Institutioner og skoler udenfor Skive kommune 500 kr. pr. hold
Kontakt: Kontakt os for booking eller yderligere information på loner@museumssalling.dk

I Glyngøre er fjorden, fiskeriet og fiskeindustrien en stor del af egnsidentiteten.

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
500 kr. Gratis
Yderligere priser:
Forløbet er gratis for skoler i Skive Kommune. For skoler uden for Skive Kommune koster det 500 kr. pr. hold.
Max deltagere:
20 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
2., 3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Elevernes alsidige udvikling, Historie - Historiebrug, Modersmålsundervisning - Kultur og samfund
Fag:
Dansk, Historie
Læringsmål:
- At eleverne forstår udtrykket ”at have rødder”, og at de opnår en forståelse for nogle af de elementer, der udgør en egnsidentitet.
- At eleverne forstår, hvad en egn er.
- At eleverne tilegner sig forståelse for Glyngøreegnen og livet ved fjorden – at de opnår indsigt i, hvad det vil sige at have rødder ved fjorden.
- Vi ønsker at eleverne afslutningsvis reflekterer over deres egen egns betydning for deres liv og dannelse.
- At der gennem kreative og reflekterende arbejdsprocesser omkring livet på Glyngøreegnen sker en formativ forandring i den måde, hvorpå elevernes forstår deres egne rødders betydning for deres liv og dannelse.