Hvad jeg tror om andre – flertalsmisforståelser og social pejling
Unge har ofte en overdreven forestilling om, hvad deres jævnaldrende gør. De bruger hinanden som pejlemærker og spejler sig i hinanden. De unges forestilling om andre unge er oftest forbundet med, hvad de tror om andre, frem for noget de ved, fx når det handler om sociale medier, rygning og alkohol. Social pejling som forebyggelse er en metode, der skal gøre de unge bevidste om, at det billede, de har af andre, ikke altid stemmer overens med virkeligheden. På den måde kan social pejling bruges til at fjerne fiktivt gruppepres, punktere myter og give de unge et mere realistisk billede af, hvad de tror om andre, for på den måde at mindske risikoadfærd.
Forløbsbeskrivelse:
Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, aktiv vurdering og cases.
Praktisk info:
Undervisningen kan bookes i uge 2 - 12. Undervisningen foregår i eget klasselokale. Der afholdes 1½ times forældremøde om aftenen.
Kontakt:
Kontakt den SSP-konsulent, der er tilknyttet din skole – find din SSP’er i vedhæftede dokument, her på siden.
