CLAY Keramikmuseum Danmark

Hvad kan keramik?

Hvad kan keramikken få os til at gøre? Hvordan påvirker former, farver og figurer vores måde at fortolke keramikken på? Læringsforløbet indeholder værksamtaler og praktisk-æstetiske øvelser, hvor eleverne skaber et symbol, der kan få museets gæster til at opleve keramikken på nye måder.

FORLØBSBESKRIVELSE:

Hvad kan keramikken få os til at gøre? Hvordan påvirker former, farver og figurer vores måde at fortolke keramikken på? Kan keramik få os til at føle, tænke eller agere på nye måder? Udstillingen Keramikkens Magi er fyldt med kunstværker, der kan give én lyst til at gøre noget. Kan en vase motivere os til at gå en tur i skoven? Eller kan en skulptur give os lyst til at rejse til månen? Og hvordan designer man et symbol, som så får en museumsgæst til netop at gøre dette?

Forløbet indeholder værksamtaler om keramikkens måder at kommunikere til os på gennem former, farver og motiver m.m. Den praktisk-æstetiske del af workshoppen består af gruppeøvelser, hvor eleverne i mindre grupper sammen designer et symbol til ét af museets værker. Under øvelsen prøver eleverne kræfter med udvalgte dele af en designproces. 

CLAY Keramikmuseum Danmark
Foto

Ole Akhøj

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
750 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Lytning, Dansk - Tale
Fag:
Billedkunst, Dansk
Læringsmål:
Forløbets overordnede mål er at introducere eleverne for keramikken som visuelt medie, der kan analyseres og fortolkes. Eleverne får styrket deres evne til at udvælge og analysere udvalgte genstande fra museets samling samt fortælle om deres idé. Eleverne introduceres til forskellige billedanalytiske redskaber i praksis, herunder bl.a. farve- og formsymbolik, budskab og perspektivering. Derudover får eleverne viden om, hvordan former, farver og motiver kan påvirke vores handlemønstre.

Læs hvordan forløbet understøtter kompetencemålene for Dansk og Billedkunst i PDF-filen "Forløbsbeskrivelse - HVAD KAN KERAMIK - 4.-6. klasse" (under "Forløbsbeskrivelse").

Se alle tilbud fra: